سنندج_ زنان از مهمترین و محوری‌ترین افراد خانواده هستند که نقش مهمی در کنترل جمعیتی و در عین حال تربیت و تعلیم همان جامعه را دارند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی با بالاترین جایگاه ممکن در جوامع اسلامی در نظر گرفته شده است.

این نهاد اسلامی، اجتماعی نقش مهمی در تربیت فرزندان و تعالی جامعه دارد.

نقش و اهمیت زنان در خانواده به مراتب تاثیرگذارتر از سایر اعضا است، عضوی بنیادی و مهم که پیوند بین سایر اعضا و تحکیم بخش خانه و خانواده و اساس جامعه است.

اهمیت حضور و وجود مادر در خانواده به مراتب مهم‌تر، اثرگذارتر و بسیار ارزنده است، زنجیره‌ای فولادی که اهرم و ماشین رونده و تعیین کننده مسیر صحیح در خانواده است.

لالایی مادر متدین همراه با محبت و عشقی که در غذا به خانه و فرزندان می‌بخشد، انتظار برای روشن کردن چراغ خانه با آمدن مرد خود، و حضور لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه او محور خوشبختی یک خانواده است.

اگر مادران ما بتواند با الگو قراردادن زنان مسلمان، در رشد و پرورش فکری و جسمی و روحی و روانی فرزندان خود همت کند قطعاً زمینه ساز تعالی در جامعه می‌شوند.

البته باید در نظر گرفت که فرزند آوری و کمک به رشد جمعیتی جوامع اسلامی موجب جلوگیری از آسیب و مشکلات جامعه می‌شود.

مرحله بعدی تربیت صحیح فرزندان در سطوح مختلف اجتماع بسیار ارزشمند است و حضور فرزندانی موفق و تربیت یافته از دامانی پاک و بر سیره زنان مطهره زمینه ساز طلوعی بی غروب در آسمان پیشرفت و توسعه می‌شود.

زنان رکن اصلی و بنیادی خانواده و جامعه را تشکیل می‌دهند

مسؤول امور بانوان تبلیغات اسلامی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اگر به یک اجتماع و جامعه نگاه کنیم می‌بینیم که رکن اصلی و بنیادی آن را خانواده تشکیل داده است.

الهام دهقانی بیان کرد: خانواده به عنوان رکن اصلی و محور و کانون اجتماع یک مرکزیت دارد و این قلب و اهرم حرکتی خانواده قطعاً زن است.

وی اذعان کرد: اثرگذاری و هویت بخشی زنان در نقش همسر و مادر غیر قابل انکار است.

دستاورد انقلاب اسلامی میدان‌داری برای حضور پر رنگ زنان فرهیخته در جامعه

مسؤول امور بانوان تبلیغات اسلامی گفت: زن و نقش فرزندآوری او مهمترین نقش در بقای نسل و ادامه دهنده جریان زندگی در جامعه است، و قطعاً زنان با تربیت فرزند وظیفه خود را در جریان تربیت دینی اسلامی ایفا کردند.
دهقانی عنوان کرد: زنان وظایف خود را در نقش مادری با پرورش و تربیت فرزندان و همچنین وظیفه خود را در نقش همسر پیاده کردند و سبک زندگی اسلامی در خانه و اجتماع بر اساس دستورات الهی و الگوی‌های ذکر شده قرآن کریم را سرمشق خود قرار دادند.

وی بیان کرد: سعادت خانواده و جامعه بر مبنای الگویی مناسب زن موفق و توسعه یافته امروزی ممکن می‌شود که دستاورد اسلام و انقلاب ما برای همه بانوان آزاده جهان همین میدان‌داری برای حضور پر رنگ زنان فرهیخته و بانوان عالم و دیندار است.

نقش حمایتگر زنان تعیین کننده سلامت روان و بهداشت جامعه

کارشناسی ارشد مذاهب فقهی و فعال دینی و مذهبی حوزه علمیه اهل سنت هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: زندگی اسلامی و فرزند آوری با توجه به نقش حمایتگر زنان در جامعه تعیین کننده سلامت روان و بهداشتی است.

سیده روشنک جعفری بیان کرد: نقش تأثیرگذار مادران بر اعضای خانواده از لحاظ جسمی، روحی و روانی می‌تواند تربیت کننده فرزندی سالم و موفق در جامعه باشد.

وی خاطرنشان کرد: اسلام به همه جنبه‌های تربیتی انسان توجه می‌کند و این روند از قبل از تولد، حین زایمان، در زمان شیرخوارگی و تولد آغاز می‌شود که باید همه جوانب سنجیده شود تا با خیال راحت به نقش انسان‌ها از بعد انسانیت رسیدگی شود.

کارشناسی ارشد مذاهب فقهی و فعال دینی و مذهبی حوزه علمیه اهل سنت تصریح کرد: مسائل جمعیتی نقش تأثیر گذاری در جامعه دارد و می‌تواند نقش مهمی در مدیریت اجتماعی با توجه به نگرش زنان به فرزندآوری ایفا کند، که نقش زنان مسلمان ایرانی در ایفای این امر مهم است.

جعفری یادآور شد: اگر ما بخواهیم سبک زندگی خود را بر محور اسلامی و ایرانی قرار دهیم باید با پایبندی به محورهای اعتقادی، اخلاقی و عملی که شامل ادای عبادات هم می‌شود در این سبک و استایل مورد تأیید دین قدم برداریم.

وی گفت: اصول اعتقادی اسلام ایمان و عقیده به توحید و معاد است که باید سر لوحه کار خود قرار دهیم و مسلمانان شرایط زندگی خود را به گونه‌ای رقم بزنند که بتوان در فراز و نشیب‌های جامعه و متناسب با نیاز آن تأثیرگذار باشند.

شاخصه سبک زندگی ما طبق نظر اسلام و توصیه و دستورات دینی است

کارشناس ارشد حوزه افزود: اسلام یکی از ابزارهای سازنده سبک زندگی اسلامی است که شاخصه سبک زندگی ما طبق نظر اسلام و توصیه اسلام توجه به نیازهای فردی خود بر مبنای تقوا، ترس از قیامت و احترام به پدر و مادر تعیین شده است.

جعفری گفت: در سوره مائده آیه ۱۰۵ خداوند می‌فرمایید، کسانی که ایمان آوردید به نفس خود بپردازید که نشان از این دارد که اسلام هم به جسم و هم به روح و روان ما بها می‌دهد اما اصل توجه را به مسائل اجتماعی قرار دارد.

وی بیان کرد: بر اساس چارچوب‌های دینی برای روابط اجتماعی بهترین شاخه‌های جامعه اصل تفکر است و سبک زندگی خوب، بر مبنای راستگویی و صداقت جامعه و تسلیم بودن در فرمان خداوند و اطاعت از امور اللهی که از لغزش فرد جلوگیری می‌کند.

جعفری اذعان کرد: محور زندگی مسلمان مؤمن باید خدا باشد تا حیات و آخرت او خوب رقم بخورد.

وی افزود: در خصوص خانواده کم جمعیت و خانواده پر جمعیت هر فرد جوان و دارای مسولیتی باید برای داشتن زندگی و جامعه سالم تلاش کند و برای داشتن نسل آینده پویا و سالم هم اقدام به فرزند آوری سالم کند تا مشکل بزرگ جامعه رفع شود.

فعال دینی و مذهبی کردستان عنوان کرد: بنا به گفته حضرت امام فرهنگ سازی آینده کشور بر مبنای فرزند آوری سالم و سیره اهل بیت با حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی باید باشد.

افتخار انقلاب اسلامی ما این است که زنان مسلمان تبدیل به یکی از ارکان فروپاشی رژیم طاغوت شدند و امروز با حضور خود جایگاه والای یک زن مومنه را ایفا می‌کنند.

زن در اسلام نه یک جایگاه پست و تبلیغاتی بلکه دارای یک مقام والای سازندگی و تربیتی است که الگوی توسعه‌ای و پیشرفتی خصوصاً در تربیت فرزندان دارد.

افتخار انقلاب اسلامی، کرامت بخشیدن به مقام زن در بستر خانواده و جامعه دارد و خانواده به‌عنوان محور توسعه و تربیت فرزند نیاز به یک مادر قوی، الگو، سازنده، و مؤمن و پاکدامن دارد که زیر پرچم انقلاب اسلامی و با عمل به دین مبین اسلام در کشور ما زنان به این جایگاه مهم رسیدند.