اهواز - نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، دلایل حضور آموزش و پرورش استان خوزستان در رده‌های پایین ارزیابی را تشریح کرد و خواستار توجه ویژه وزارت به این موضوع شد.

محمد امیر در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وضعیت آموزش و پرورش هر سال به ۲ صورت ارزیابی می‌شود، گفت: یک مورد، میزان ورودی کنکور است که عملاً ظرفیت علمی یک استان مشخص می‌شود و دوم، معدل گیری سال آخر متوسطه دوم است.

وی بیان کرد: در موضوع معدل، برخی شهرستان‌ها موفق عمل نکرده‌اند که شاید یکی از دلایل آن گرایش دانش آموزان به سمت فنی و حرفه‌ای و کاردانش بوده که نگاه وزارتخانه به این سو است تا به جای اینکه دانش آموزان بیشتر به رشته‌های نظری بپردازند، به فنی بپردازند تا در آینده برای اشتغال تنها به شاغل شدن در دستگاه‌های دولت فکر نکنند و خودکفا شوند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با بیان اینکه معدل گیری سال آخر دانش آموزان صرفاً از رشته‌های نظری انجام می‌شود، تصریح کرد: هرچه گرایش به سمت رشته‌های نظری کمتر شود اثرگذاری به همان نسبت است اما با توجه به اینکه جایگاه خوزستان با ارتقای معدل تغییر پیدا کرده جای تشکر دارد. البته در مساله کنکور همچنان جز رتبه‌های آخر هستیم.

امیر با اعلام اینکه آموزش و پرورش چند ضلع دارد، عنوان کرد: این اضلاع شامل نیروی انسانی و متخصص، فضای آموزشی، محتوا و در نهایت مدیریت هستند. ضلع سوم مساله کلی کشور است که در خصوص آن سوال داریم چرا که تاکنون حتی منویات حضرت آقا در محتوا دیده نشده و ما نیز گلایه مند هستیم، در نشست‌ها نیز موضوع را به وزیر گفته‌ایم. در فضای مجازی و رسانه، محتوا کم است لذا بسیاری از دانش آموزان ما تحت تأثیر محتواهای غربی قرار گرفتند.

وی با اشاره به مساله نیروی انسانی، فضای آموزشی و مدیریت در آموزش و پرورش استان گفت: با توجه به اینکه خوزستان، استان بد آب و هوایی به لحاظ آلودگی، گرم و خشک بودن است عملاً معلم‌ها در شرایط سخت خدمت می‌کنند البته نه تنها معلمان بلکه برای همه دستگاه‌ها شرایط اینگونه است لذا باید کارکنان به صورت ویژه دیده شوند.

وی اضافه کرد: در پرداختی‌ها برای معلم انگیزه ایجاد شود تا معلم متخصص خوزستان به دنبال انتقال و مهاجرت به استان خوش آب و هوای دیگر نباشد، البته تاکنون همچنین اتفاقی رخ نداده لذا زمانی که معلمی در شهری آب و هوا با یک معلم در حاشیه به یک میزان دستمزد می‌گیرند آنگاه معلم‌ها به استان دیگر می‌روند و متخصص‌ها دیگر در خوزستان نمی‌مانند؛ بنابراین چنین مسأله‌ای نیاز به قانون دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون اظهار کرد: به دلیل کمبود معلم، برخی از کلاس‌های تخصصی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، محاسبات و… را معلم غیرمتخصص مدیریت می‌کند، شاید در مرکز کمتر باشد اما در حاشیه چنین است. شاید برخی از مردم نتوانند فرزندان خود را به کلاس‌های خصوصی ببرند.

امیر افزود: به طور مثال در سویسه، شیبان یا برخی از روستاهای حمیدیه شاهد هستیم به جای یک متخصص شیمی، به طور مثال دبیر عربی که هنوز ساعت‌هایش کامل نشده برایشان تدریس می‌کند که در این صورت نمی‌تواند مطلب را برای دانش آموز خوب تفهیم کند همین سبب می‌شود دانش آموز در رقابت‌های استانی و کشوری کم بیاورد و ما جز استان‌های ته جدول قرار می‌گیریم.

به گفته وی، سال گذشته بسیاری از کلاس‌های درسی استان با دانشجویان سال آخر دانشگاه فرهنگیان یا اضافه کار معلمان تدریس می شده، زمانی که معلم صبح تا شب تدریس کند دیگر نوبت عصر از توانش کاسته می‌شود و آن کارایی مناسب را ندارد.

لزوم افزایش انگیزه معلمان

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با تاکید بر اینکه باید مزایای ویژه ای برای معلمان خوزستان خصوصاً مناطق محروم در نظر گرفته شود تا انگیزه شأن زیاد شود، گفت: در جذب معلم نیز باید دقت صورت گیرد؛ بسیاری از معلم‌های متخصص و توانمند به مکان‌های دور نمی‌روند؛ بنابراین باید در روستاها و مکان‌های دور، از نیروهای توانمند همان منطقه حتی بدون آزمون جذب صورت گیرد تا اگر قرار شد در روستا تدریس کند محل سکونت خودش همان جا باشد که این موضوع حتی می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از ترک تحصیل باشد.

امیر افزود: در روستاهای دوردست، دختران به یک سنی که می رسند به دلیل اینکه معلم آقا است خانواده‌ها اجازه تحصیل نمی‌دهند لذا ناچار به ترک تحصیل می‌شوند اما اگر دختران باسواد روستا آن هم بدون شرایط وارد آموزش و پرورش شوند آنگاه خانواده‌ها هم برای تحصیل دخترانشان اعتماد کرده و از ترک تحصیل‌ها کاسته می‌شود.

وی اظهار کرد: در خصوص این موارد با وزیر صحبت کرده‌ایم، وزارتخانه باید لایحه را به ما بدهد تا آن را تصویب کنیم تا از این طریق شرایط برای آموزش و پرورش مهیا شود که در پی آن مهاجرت معلم‌ها و ترک تحصیل‌ها کم می‌شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با بیان اینکه در فضای آموزشی مشکل داریم، تصریح کرد: فضای آموزشی ما فرسوده و گرم است که نیاز به نگاه ویژه دارد. در بسیاری از مناطق حتی کلاس‌های بدون کولر وجود دارد یا اینکه کولرها مربوط به ۱۰ سال پیش هستند که اگر یک دانش آموز در کلاس درسی یک ساعت و نیم، ظرفیت توانمندی و یادگیری اش نیم ساعت باشد آنگاه در محیط گرم گیرایی اش به پنج دقیقه کاهش می‌یابد و از سوی دیگر به معلم خستگی زودرس دست می‌دهد.

امیر ادامه داد: فضای آموزشی فرسوده نیاز به زیباسازی، نشاط، سرمایش و گرمایش دارد باید به این موارد توجه شود تا قدرت رقابت با استان‌های دیگر را هم داشته باشیم.

وی به مساله مدیریت در آموزش و پرورش استان اشاره و عنوان کرد: کل مدیریت آموزش و پرورش، حتی مدیر مدرسه باید توانمند باشد، از ظرفیت منطقه استفاده کند، مردم را مشارکت دهد. ما می‌گوئیم مدیریت در آموزش و پرورش، چه در مدرسه، منطقه و استان خوب نیست، اینها به هم گره خورده‌اند لذا ما روی مدیریت هم حرف داریم.