معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که خطر وقوع جنگی بزرگ در منطقه جدی است اما هنوز هم می‌توان از آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به حقیقی بودن خطر جنگ بزرگ در منطقه، گفت که با این حال، همچنان می‌توان در صورت خویشتنداری طرفین از آن اجتناب کرد.

ریابکوف گفت: ما از نزدیک و با نگرانی تحولات و اتفاقات را دنبال می‌کنیم. خطر یک جنگ تمام‌عیار به معنای واقعی بالا است.

وی افزود: از تمام طرفین می‌خواهیم که خویشتنداری کنند. با کشورهای منطقه در حال گفت‌وگوی فشرده هستیم. یک بار دیگر یادآور می‌شوم که می‌توان از جنگی بزرگ جلوگیری کرد اما همه باید از خود خویشتنداری نشان دهند.

به‌دنبال حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به بهانه آنچه از میان برداشتن کامل مقامت اسلامی فلسطین(حماس) خوانده شده، تنش در غرب آسیا به شدت افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر پارسال(۱۵ مهر ۱۴۰۲) باریکه غزه را بمباران کرده و حملات وحشیانه خود را به لبنان و سوریه نیز تسری داده است.

ایران در واکنش به ترور شهید هنیه و همچنین دبیرکل حزب‌الله، شامگاه اول اکتبر در حملاتی هشدارآمیز و گسترده، اراضی اشغالی را با موشک‌ هدف قرار داد. تهران پس از این حمله تایید کرد که ۹۰ درضد موشک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش از حمله تلافی‌جویانه علیه تهران سخن به میان آورده و مدعی شده است که در «زمان مناسب» پاسخ خواهد داد. رهبر انقلاب پس از عملیات «وعده صادق ۲» به هشدار داد که هرگونه حمله از جانب رژیم صهیونیستی با حملاتی به مراتب شدیدتر پاسخ داده خواهد شد.