سنندج_استاندار کردستان گفت: کشاورزی کردستان ظرفیتی برای رشد و توسعه استان است و باید از تمام ظرفیت‌های این حوزه حداکثر استفاده را برد.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش لهونی صبح شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی کردستان اظهار کرد: کشاورزی استان ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه کردستان است و اقدامات انجام شده مطلوب بوده اما کافی نیست و باید همه باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌ها حداکثر بهره ممکن را برای توسعه استان ببریم.

وی با اشاره به جلساتی با موضوع احیای دریاچه ارومیه که با حضور استانداران استان‌های مربوطه و وزرای مربوطه در تهران برگزار شد، افزود: در این جلسه پیشنهاد شد تبدیل پنج هزار هکتار اراضی پایاب سد چراغ ویس به آبی و اختصاص ۱۹.۵ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه خانه فاضلاب سقز برای اجرای طرح‌های شهرستان سقز در حوزه صنعت مورد توجه باشد.

وی خاطرنشان کرد: کردستان استانی پرآب است و در سال‌هایی که بارندگی کم بوده اما بیشتر منابع آبی در بخش غربی و زمین‌های حاصلخیز در بخش شرفی استان است و این ناهماهنگی جغرافیایی را می‌توان تا حدودی با کشت در مناطق شیب دار مدیریت کرد.

استاندار کردستان ادامه داد: بایدتفاوت تولید محصولات کشاورزی در سالهای کم آب با سال پر آب برآورد شود و برای سال‌هایی که بارندگی کم است نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد و در سال‌های خشکسالی الگوی کشت مدنظر باشد.

وی افزایش کیفیت تولیدات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد: کردستان باید در حوزه کشاورزی بدرخشد و تولیدات مطلوبی در حوزه‌های مختلف بویژه گندم داشته باشد.

لهونی با اشاره به درآمدهای استان اضافه کرد: در بحث درآمدهای استان باید پیش بینی‌ها به‌گونه‌ای باشد که در پرداخت مالیات به مردم فشار نیاید و رشد درآمد با لحاظ ملاحظات انجام شود.

وی بر تشکیل ستاد سرشماری کشاورزی تاکید کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در این راستا همکاری کنند.

استاندار کردستان خواستار پای کار بودن همه دستگاه‌ها در اجرای طرح‌ها شد و گفت: توسعه استان نیازمند همراهی است و طرح‌های مختلف بویژه طرح عمرانی باید با کمک و همراهی و تعامل پیش برود.

لهونی خاطرنشان کرد: از سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم که در استان سرمایه‌گذاری کنند و کسانی که دنبال رایجاد رانت نباشند زمینه سرمایه گذاری را برایشان فراهم می‌کنیم.

وی اعلام کرد: اگر توسعه شهر متناسب با افزایش جمعیت نباشد در بخش مسکن قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در برنامه هفتم پیشرفت و قانون الحاقی باید با رعایت پیش‌شرط‌ها از سخت‌گیری‌ها جلوگیری کرد.