زنجان- هفدهمین جشنواره آش و هجدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی زنجان در حالی به کار خود پایان داد که آش خارجی‌ها جشنواره را طعم‌دار نکرد و چاقوی این استان بُرندگی نداشت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها -فاطمه تاجبخش: هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین جشنواره صنایع دستی از ۱۶ تا ۲۰ مهر در محل نمایشگاه بین‌المللی زنجان برگزار شد.

در روزهای ابتدایی جمعیت به نسبت کمتری در نمایشگاه حضور یافتند اما روز به روز بر جمعیت گردشگران افزوده شد به‌طوری‌که در روز جمعه ترافیک سنگینی در مسیر منتهی به گاوازنگ حاکم شد و رانندگان برای فرار از ترافیک از مسیرهای خاکی که برای پارکینگ پیش‌بینی شده بود تردد می‌کردند و غبارهای پخش شده موجب آزار گردشگران پیاده می‌شد.

با وجود اینکه استان‌های همجوار زنجان حضور کم‌رمقی در جشنواره آش داشتند اما استان کردستان دیگ‌های زیادی را در جشنواره بار گذاشته بود و با پخت نان‌ها و غذاهای محلی مثل کلانه و بژی از گردشگران پذیرایی می‌کرد.

تفاوت نخستین دوره جشنواره آش با هفدهمین دوره پس روی به جای پیشرفت

استان زنجان که غرفه‌های خود را با نام مشاهیر استان مزین کرده بود، بیشتر آش ترش و آش رشته عرضه می‌کرد و حضور شهرستان‌ها نیز به چشم می‌خورد. استان‌هایی مثل لرستان، آذربایجان شرقی، اردبیل و سایرین هم با آش‌های شهرهای خود از گردشگران پذیرایی می‌کردند و مردم نیز یک به یک در کنار غرفه‌ها با کاسه‌های آش دنبال پیدا کردن جایی برای نشستن بودند؛ چراکه در مکان‌های پیش‌بینی شده جایی برای سوزن انداختن نبود.

این جشنواره خانواده‌های زیادی را به محل نمایشگاه جذب کرده بود و گروه‌های موسیقی با رقص‌های محلی نیز بر نشاط آن افزوده بودند

این جشنواره خانواده‌های زیادی را به محل نمایشگاه جذب کرده بود و گروه‌های موسیقی با رقص‌های محلی نیز بر نشاط آن افزوده بودند. غرفه‌های سوغاتی‌ها نیز مملو از جمعیت بود و بوی ادویه‌ها سالن را پر کرده و مثل همه جشنواره‌های تخصصی و غیرتخصصی در زنجان غرفه لواشک و پفک طرفداران زیادی داشت.

اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت هجدهمین نمایشگاه صنایع دستی کم‌فروغ ظاهر شد، یعنی با وجود جمعیت زیاد گردشگران، صنعتکاران قدَر کمتر در آن به چشم می‌خورد و در حالی‌که نمایشگاه‌های این‌چنینی فرصتی برای برند سازی صنایع است و می‌تواند هنرمندان تازه‌کار را به بازار وصل کند، گویا برنامه‌ریزی در این خصوص انجام نشده بود.

«زنجان شهر جهانی ملیله» تنها در حد نصب یک بنر

بنرهایی با عنوان «زنجان شهر جهانی ملیله» نصب شده بود اما خبری از عرضه ملیله نبود و با وجود اینکه چاقوی زنجان در همه جای ایران مشهور است، در این نمایشگاه در حد خود ظاهر نشد. مناسب‌سازی نشدن نمایشگاه بین‌المللی کاسپین همچنان معلولان را از حضور در بین سایر مردم در جشنواره‌ها بازداشته و آن‌ها سهمی از شادی‌های جمعی ندارند.

دست پخت خارجی‌های هفدهمین جشنواره آش در زنجان طمع نداشت

در این نمایشگاه قرار بود سه کشور پاکستان، افغانستان و لبنان نیز آش‌های خود را عرضه کنند که فقط شرکت‌کنندگانی از پاکستان حضور داشتند و کشور لبنان نیز در آخرین روز جشنواره اضافه شد، البته یک گروه گردشگر پاکستانی نیز از این جشنواره دیدن کردند.

سلمان یکی از غرفه‌داران کشور پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از نحوه حضور خود در جشنواره ملی آش ایرانی، اظهار کرد: من در دانشگاه علوم پایه در حال تحصیل در رشته کارشناسی ارشد ریاضی هستم و از طریق دانشگاه با برگزاری جشنواره آشنا و از این طریق به مسئولان برگزاری معرفی شدیم.

من علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره شدم و تصمیم گرفتم آش و چای پاکستانی را ارائه دهم و خیلی با استقبال مردم مواجه شد

وی با اشاره به اینکه سه هفته است به زنجان آمده‌ام، ادامه داد: من علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره شدم و تصمیم گرفتم آش و چای پاکستانی را ارائه دهم و خیلی با استقبال مردم مواجه شد.

سلمان بیان کرد: شیر، برنج پاکستانی مخصوص آش، بادام هندی، پسته، گردو، زعفران، هل و کمی شکر مواد تشکیل دهنده آش هستند و چای هم با شیر، هل، کمی شکر و چای پاکستانی که گران‌قیمت است، درست می‌شود.

سلمان با بیان اینکه یک سال در دانشگاه شهید بهشتی تهران زبان فارسی را فراگرفتم، یادآور شد: در ابتدا پخت هیچ غذایی را بلد نبودم و این باعث می‌شد گاهی اوقات گشنه بمانم به همین خاطر بعد از گذشت سه ماه که به پاکستان برگشتم از مادرم خواستم که به من آشپزی یاد بدهد.

وی در مورد اینکه چه آشی در جشنواره بیشتر نظرش را جلب کرده، گفت: آش زنجان را بیشتر پسندیدم و دوست دارم باز هم از آن میل کنم.

سلمان با بیان اینکه غذاهای ایرانی بسیار خوش‌مزه است و به آن‌ها علاقه زیادی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: غذاهای ایرانی ادویه کمتر دارد و برای معده بهتر است و جوجه کباب را خیلی دوست دارم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان پیش‌تر گفته بود: جشنواره ملی آش ایرانی با حضور ۱۵ استان و ۳ کشور و نمایشگاه صنایع دستی با حضور ۳۱ استان برگزار می‌شود.

به گفته داریوش نادری لرستان، کردستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، ایلام، فارس، مازندران و زنجان در هفدهمین جشنواره آش ایرانی در زنجان شرکت داشتند و امسال میزبان سه کشور پاکستان، افغانستان و لبنان خواهیم بود. همچنین ۱۱۸ غرفه برای ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی سراسر کشور برپا می‌شود.

هفدهمین دوره جشنواره آش ایرانی در حالی شامگاه جمعه به اتمام رسید که مقایسه این دوره از جشنواره با چند دوره ابتدایی این جشنواره به هیچ وجه نشان از یک جشنواره پویا و در برگیرنده اهداف ابتدایی آن نیست.