بیرجند- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس با اشاره به اینکه طبس قطب گردشگری استان است گفت: ۷۰ مورد تاسیسات فعال موجب شده طبس از شهرستان‌های پیشرو در زمینه گردشگری در استان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس صبح شنبه در دیدار با حجت الاسلام تکمیلی امام جمعه شهرستان طبس گزارشی از وضعیت حوزه‌های سه گانه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، مهمترین اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی ارائه داد و اظهار کرد: شهرستان طبس یکی از قدیمی ترین و کهن‌ترین شهرستان استان و دارای سبقه تاریخی طولانی است که ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری، صنایع دستی متنوع و متعددی دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس بیان کرد: علاوه بر ژئو پارک جهانی طبس سه کاروانسرای تاریخی شهرستان نیز به ثبت رسیده‌اند و یک مورد ثبت جهانی دیگر در مراحل نهایی تأیید قرار گرفته که این نشان از غنای تاریخی و فرهنگی شهرستان طبس است.

عرب افزود: باغ گلشن، ارگ طبس، بافت‌های تاریخی روستایی اصفهک، نایبند، دیهوک، کریت، پیرحاجات، حلوان و …، وجود رشته‌های متنوع صنایع دستی که قلم زنی خاص طبس و مس گری در کنار گیوه دوزی، پخل بافی، گلیم بافی، تولیدات سفال و سرامیک، خراطی، چرم دوزی، سبد بافی و… در کنار جاذبه‌های منحصربه فرد در حوزه گردشگری که شامل ۷ روستای هدف گردشگری و دو منطقه نمونه گردشگری از جمله ظرفیت‌های شهرستان برای جذب گردشگر است.

وی ادامه داد: در کنار این موارد قطب گردشگری مذهبی شرق کشور یعنی آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) و ۷۰ مورد تأسیسات فعال موجب شده طبس از شهرستان‌های پیشرو در زمینه گردشگری و صنایع دستی باشد.

حجت الاسلام تکمیلی امام جمعه شهرستان طبس نیز ضمن شنیدن سخنان و دغدغه سرمایه گذاران و بهره برداران حوزه گردشگری اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی که در واقع شناسنامه و هویت یک منطقه است، بحث حفظ، احیا و معرفی این طرفیت‌ها نیز بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: باید این پیشینه تاریخی کهن و گردشگری سالم و ظرفیت‌ها را معرفی کنیم چرا که شهرستان طبس دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی است.

امام جمعه طبس گفت: آداب و رسوم و فرهنگ بومی و محلی شهرستان بسیار غنی و ارزشمند و دارای مردمانی خونگرم و دلسوز و مهربان است و باید با مدیریت و همکاری همه جانبه معرفی و تلاش شود تا آسیبی به مناطق گردشگری، فرهنگ غنی منطقه و سرمایه گذاران و بهره برداران نرسد

حجت الاسلام تکمیلی صنایع دستی طبس را بسیار زیبا و جذاب دانست و گفت: صنایع دستی محصول خاص جامعه محلی است که ویژگی‌های تاریخی و طبیعی در ایجاد آن مؤثر است و باید به دنبال تقویت آن باشیم.