حضور ۲۲ ساله «آرسن ونگر» در تیم فوتبال آرسنال عصری بود که توپچی‌های لندن به یکی از بهترین تیم های فوتبال جهان تبدیل شدند و رکوردها و آمارهای درخشانی از خود به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، در اکتبر سال ۱۹۹۶ و در شرایطی که تیم فوتبال آرسنال کمی پیشتر با «بروس ریوش» قطع همکاری کرده بود «آرسن ونگر» در رقابت با اسامی مطرحی مانند «استوارت هوستون» و «یوهان کرایف» توانست به عنوان اولین فرانسوی در تاریخ لیگ برتر انگلیس، هدایت آرسنال را برعهده بگیرد و عصر جدیدی در این باشگاه رقم بزند.

۲۲ سال حضور آرسن ونگر به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال آرسنال پر از جام‌ها، افتخارات و خاطرات بود و طی این سال‌ها، او آمار و ارقام شگفت‌انگیزی را به‌جای گذاشت.

کسب سه عنوان قهرمانی لیگ برتر، هفت جام حذفی و ثبت ۴۹ بازی پیاپی بدون شکست شاید مهم‌ترین دستاوردهای دوران حضور او روی نیمکت توپچی‌های لندنی باشد، اما نگاهی به کتاب تاریخ باشگاه آرسنال، آمارهای جالب‌تر و حیرت‌انگیزتری از او نشان می‌دهد.

برخی از مهم‌ترین آمارهای دوران افسانه‌ای ونگر در تیم شمال لندن به شرح زیر است:

تعداد بازی‌ها: ونگر در ۱۲۳۵ بازی هدایت آرسنال را بر عهده داشت که بسیار بیشتر از بتی می با ۵۴۰ بازی و جورج گراهام با ۴۶۰ بازی است. حتی اگر این دو مربی را با هم جمع کنیم، هنوز ۲۳۵ بازی کمتر از ونگر دارند.

مدت فعالیت: دوران ۲۱ سال و ۷ ماهه ونگر نزدیک به ۹ سال بیشتر از جرج آلیسون، دومین مربی طولانی‌مدت باشگاه است.

بیشترین تعداد بازی در لیگ برتر: ونگر با ۸۲۸ بازی رکورد بیشترین حضور را در تاریخ لیگ برتر به نام خود ثبت کرده است که ۱۸ بازی بیشتر از سر الکس فرگوسن است. نزدیک‌ترین رقیب او که هنوز در لیگ برتر فعالیت می‌کند، دیوید مویس با ۶۵۸ بازی است.

میانگین امتیاز در هر بازی: تیم آرسنال تحت هدایت ونگر ۷۱۶ پیروزی به‌دست آورد و او با نسبت پیروزی ۵۷.۹۸ درصد، به‌طور متوسط ۱.۹۶ امتیاز در هر بازی لیگ برتر کسب کرد.

گل‌ها و تفاضل گل: آرسنال در این دوران ۲۲۹۸ گل به ثمر رساند که به‌طور متوسط ۱.۸۶ گل در هر بازی بود و تفاضل گل ۱۰۷۱+ ثبت شد.

صد گل در هر فصل: در ۱۳ فصل از ۲۲ فصل (۵۹ درصد) تیم ونگر بیش از ۱۰۰ گل به ثمر رساند.

موفق‌ترین مربی جام حذفی: ونگر با هفت قهرمانی، موفق‌ترین مربی تاریخ جام حذفی است. پیروزی او در سال ۲۰۱۷ باعث شد رکورد جرج رمزی از استون ویلا را بشکند که در اوایل قرن بیستم شش بار این جام را کسب کرده بود.

بیشترین انتخاب بازیکن: ونگر ۲۲۲ بازیکن مختلف را در دوران حضورش در آرسنال انتخاب کرد. بیشترین حضور متعلق به پاتریک ویرا با ۴۰۲ بازی بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ بود و پس از او تئو والکات با ۳۹۷ بازی قرار داشت.

۱. پاتریک ویرا ۴۰۲
۲. تئو والکات ۳۹۷
۳. تیری هانری ۳۷۷
۴. دنیس برگکمپ ۳۷۶
۵. آرون رمزی ۳۲۹
۶. فردی لیونگبرگ ۳۲۸
۷. کولو توره ۳۲۶
۸. لوران کوشیلنی ۳۲۴
۹. ری پارلور ۳۱۸
۱۰. سسک فابرگاس ۳۰۳

اولین و آخرین گل: یان رایت اولین گل آرسنال را تحت هدایت ونگر در سپتامبر ۱۹۹۶ و برابر بلکبرن روورز به ثمر رساند و پیر امریک اوبامیانگ آخرین گل را برابر هادرسفیلد تاون در ماه مه ۲۰۱۸ ثبت کرد.

برترین گلزنان: تیری آنری با ۲۲۸ گل برترین گلزن دوران ونگر بود. رابین فن‌پرسی (۱۳۲ گل) و تئو والکات (۱۰۸ گل) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

۱. تیری هانری ۲۲۸
۲. رابین ون پرسی ۱۳۲
۳. تئو والکات ۱۰۸
۴. اولیویه ژیرو ۱۰۵
۵. دنیس برگکمپ ۱۰۲
۶. رابرت پیرس ۸۴
۷. الکسیس سانچز ۸۰
۸. فردی لیونگبرگ ۷۲
۹. امانوئل آدبایور ۶۲
۱۰. آرون رمزی ۵۸

افتخارات و رکوردهای ویژه: ونگر اولین مربی خارجی بود که قهرمان لیگ برتر شد. تیم او در فصل ۱۹۹۸/۹۹ تنها ۱۷ گل دریافت کرد که بهترین عملکرد دفاعی در تاریخ باشگاه است.

رکوردهای تهاجمی: در فصل ۲۰۰۱-۲۰۲۲، آرسنال به اولین تیمی تبدیل شد که در تمام بازی‌های لیگ برتر گلزنی کرد.

برابر رقیبان: آرسنال در دوران ونگر مقابل ۱۲۵ حریف مختلف بازی کرد و بیشترین پیروزی را مقابل اورتون (۳۲ برد) به‌دست آورد.

رکوردهای آکادمی: ونگر ۸۳ بازیکن از آکادمی باشگاه را به تیم اصلی معرفی کرد. اولین بازیکن پائولو ورنازا در سال ۱۹۹۷ و آخرین بازیکن بن شیف در سال ۲۰۱۷ بود.

رکوردهای خارج از خانه: آرسنال بین مارس ۲۰۰۳ و اکتبر ۲۰۰۴ در ۲۷ بازی لیگ برتر خارج از خانه شکست نخورد و ۵۸۸ روز بدون شکست را ثبت کرد.

رکوردهای خانگی: آرسنال تحت هدایت ونگر ۳۲ بازی لیگ برتر را بدون شکست در خانه سپری کرد و در بازه زمانی می ۲۰۰۳ تا آوریل ۲۰۰۷ تنها سه بازی از ۷۲ بازی خانگی خود را باخت.