رئیس پیشین ستاد کل ارتش لهستان در اظهارنظری عجیب مدعی شد که در صورت حمله روسیه به هر کدام از کشورهای هم‌مرز ناتو، ورشو و متحدانش بی‌درنگ با موشک‌ دوربرد سن‌پترزبورگ را هدف قرار خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، رایموند آنزیجاک، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح لهستان مدعی است که اگر روسیه به یکی از کشورهای هم‌مرز عضو ناتو حمله کند، آنگاه لهستان و متحدانش بلافاصله سن‌پترزبورگ را هدف خواهند گرفت.

آنزیجاک که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ ریاست ستاد کل لهستان را برعهده داشت، در کنفرانس دفاع از بالتیک در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی هشدار داد که پیروزی روسیه در اوکراین، پیامدهایی امنیتی جدی برای ناتو به ویژه برای کشورهایی که با روسیه مرز مشترک دارند، خواهد داشت.

وی با اشاره به غربی‌ترین شهرهای اوکراین و بلاروس افزود: پس از پیروزی روس‌ها در اوکراین، یک لشکر روس در «لویو»، یکی در «برست» و یکی در «گرودنو» شکل خواهد گرفت.

به گفته وی در این صورت، لهستان و لیتوانی عملا در محاصره نیروهای روسیه قرار خواهند گرفت. وی ادامه داد: باید مقابل حمله احتمالی روسیه، بازدارندگی ایجاد شود. اگر آنها حتی به یک اینچ از خاک لیتوانی حمله کنند، بی‌درنگ پاسخ خواهند گرفت. نه در روز نخست(حمله) بلکه در دقیقه اول این پاسخ را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: ما تمام اهداف راهبردی را در شعاع ۳۰۰ کیلومتری هدف قرار خواهیم داد. مستقیما به سن‌پترزبورگ حمله خواهیم کرد.

به گفته ژنرال لهستانی، این کشور باید در مسیر ایجاد بازدارندگی علیه مسکو «ابتکار عمل» را به دست بگیرد. وی ادامه داد: روسیه باید بداند که حمله به لهستان یا کشورهای بالتیک مساوی با پایان خودش(روسیه) است. این تنها راه بازداشتن کرملین از چنین حمله‌ای است. برای این منظور، لهستان در حال حاضر ۸۰۰ موشک با برد ۹۰۰ کیلومتر خریداری کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بارها هرگونه گمانه‌زنی درباره حمله به کشورهای ناتو را رد و آن را بی‌معنا توصیف کرده و هدف از طرح چنین ادعاهایی را هراساندن مخاطبان غربی دانسته است.