جلسه بررسی عملکرد مؤسسه انستیتو پاستور ایران با حضور دادستان، معاونین فنی و حسابرسی، حسابرسان دیوان محاسبات کشور و مدیران انستیتو پاستور در این نهاد نظارتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه بررسی عملکرد مؤسسه انستیتو پاستور ایران با حضور دادستان، معاونین فنی و حسابرسی، حسابرسان دیوان محاسبات کشور و مدیران انستیتو پاستور در این نهاد نظارتی برگزار شد.

داوود محمدی دادستان این نهاد نظارتی در این جلسه با بیان اینکه هدف از برپایی این جلسات، شنیدن دغدغه‌ها برای رفع مشکلات است، اظهار داشت: لازم است تا مؤسسه انستیتو پاستور در جذب سرمایه گذاری خارجی در راستای پیشبرد پروژه‌های درمانی و همچنین جلب مساعدت‌های خیرین، بیش از پیش تلاش کند.

دادستان دیوان محاسبات در ادامه تاکید کرد: مؤسسه انستیتو پاستور با سابقه‌ای طولانی در حوزه تولید واکسن و مقابله با بیماری‌ها، باید با نیازسنجی صحیح، به عنوان نقش آفرینی جدی در بازار سلامت و درمان کشور و منطقه شناخته شود و در رقابتی سالم با بخش خصوصی، در ارتقای بهداشت و سلامت در کشور بکوشد.

دکتر کیومرث داودی معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات نیز در این جلسه با بیان اینکه انستیتو پاستور ایران با دارا بودن سابقه‌ای ۱۰۴ ساله، جزو برترین مؤسسات در ارتقای سلامت، بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها شناخته می‌شود، گفت: بررسی‌های صورت گرفته از سوی دیوان محاسبات نشان می‌دهد که در موضوع تولید دو واکسن «روتا ویروس» و «پنوموکوک» علیرغم پیش بینی‌های لازم، عقب ماندگی چند ساله در زمانبندی تولید آنها دیده می‌شود.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات در امور عمومی، در ادامه اظهار داشت: عقب ماندگی کشور در زمینه شناسایی بیماری‌های نوظهور، دستیابی به جدیدترین واکسن‌های روز دنیا و همچنین مشکلات عدیده در تولید و واردات واکسن‌های مورد نیاز، از جمله مواردی است که باید هرچه سریع‌تر برای رفع آن تدبیر کرد.

دکتر محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه اجزای پنج گانه صورت‌های مالی، برای بررسی بهتر عملکرد مؤسسه انستیتو پاستور باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: موضوع آموزش نیروهای متخصص و استفاده از دانش انباشته در حوزه بهداشت و سلامت از موارد مهمی است که باید درخصوص آن برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات در امور اقتصادی، با طرح این سوال که آیا تاکنون نیازسنجی بهداشتی از جامعه ایرانی انجام گرفته است، خاطر نشان کرد: اگر بررسی درستی از امکان رقابت سنجی در عرصه بین المللی صورت نگیرد و از همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی غفلت شود، آنگاه جامعه باید هزینه‌های گزاف آن را بپردازد.

در ادامه این جلسه، دکتر رحیم سروری رئیس مؤسسه انستیتو پاستور ایران، با تشکر از دیوان محاسبات در برپایی این نشست، گفت: تولید ۵۰ واکسن و کنترل ۹ اپیدمی در کشور، از افتخارات انستیتو پاستور ایران به عنوان دهمین مؤسسه ذیل شبکه جهانی پاستور، محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ ایران، مؤسسه پاستور موفق به صادرات واکسن به سایر کشورها شده است، افزود: تولید سه واکسن «هاری انسانی»، «سالک» و «نیوکاسل دامی» در دستور کار محققان انستیتو پاستور ایران قرار دارد.
دکتر سروری در خاتمه، با اشاره به اینکه صرفاً باید در مواقع اضطرار به انتقال تکنولوژی از خارج کشور رضایت داد، بیان داشت: میانگین زمان تولید واکسن در دنیا بین ۸ الی ۱۰ سال برآورد می‌شود و این درحالیست که میانگین عُمر مدیریت رؤسای انستیتو پاستور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمتر از ۳ سال بوده است؛ با این وجود آیا می‌توان برای تولید واکسن برنامه ریزی بلند مدت داشت؟

شایان ذکر است، مواردی همچون عدم مصرف سود ناشی از رسوب اعتبارات تولید واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس، عدم رعایت بند «ح» از تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ درخصوص انتقال کلیه حساب‌ها به بانک مرکزی و پرداخت تسهیلات به کارکنان سازمانی و خارج از سازمان، از جمله موضوعات احصا شده از سوی دیوان محاسبات درباره عملکرد مؤسسه انستیتو پاستور ایران بوده که در این جلسه درخصوص آن بحث و بررسی صورت گرفت.