سنندج_معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان گفت: صادرات محصولات کشاورزی لازمه توسعه اقتصادی کردستان است و برای تحقق آن بدنبال ایجاد پایانه صادراتی در مرز باشماق هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نوری صبح شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی کردستان با اشاره به حوزه کشاورزی استان به عنوان یک بخش مهم در توسعه استان اظهار کرد: براساس فعالیت‌های انجام شده در حوزه کشاورزی استان شاهد جهش خوبی در حوزه تولید محصولات کشاورزی هستیم و در برخی از شاخص‌ها کردستان رتبه برتر کشور را دارد که بی سابقه است.

وی افزود: علیرغم توسعه و رشد محصولات کشاورزی استان اما هنوز رشد شاخص‌های اقتصادی استان هنوز اتفاق نیفتاده است و هنوز علیرغم رتبه و تولیدات کشاورزان جزو قشر ضعیف استان بوده و اثرات آن در سفره مردم پیدا نیست و باید دنبال حلقه‌های مفقوده باشیم.

وی به راهکارهایی در این زمینه پرداخت و با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های حوزه کشاورزی بیان کرد: کردستان علیرغم اینکه با تولید ۷۶ هزار تن توت فرنگی رتبه برتر تولید این محصول را در کشور دارد اما متأسفانه درصد بسیار کمی از این محصول صادر می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان یادآور شد: یک سال است که بدنبال ایجاد پایانه صادراتی در مرز باشماق هستیم اما در کارگروه امور زیربنایی با این موضوع موافقت نمی‌شود و ملاحظاتی از سوی محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد.

منافع ملی و منطقه‌ای باید اولویت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد

نوری خاطرنشان کرد: منافع بخشی و دستگاهی نباید اولویت باشد بلکه باید منافع ملی، مردمی و منطقه‌ای مورد توجه باشد.

وی به زنجیره‌های ارزش راهبردی پرداخت و افزود: سال گذشته زنجیره ارزش تولید گوشت سفید به عنوان یک زنجیره موفق را در استان داشتیم که رتبه برتر شمالغرب کشور را داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان تصریح کرد: زنجیره ارزش فولاد که اکنون ۴۳ درصد این زنجیره در استان ایجاد شده و ۶۳ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری آن است، هفت هزار نفر اشتغال پایدار بدنبال دارد که سه هزار نفر آن در حال حاضر در حال کار هستند و اگر با این رویه پیش برویم، کردستان در پنج سال آینده یکی از قطب‌های فولاد کشور خواهد بود.

لزوم صادرات فرش دستباف به خارج کشور

نوری به زنجیره ارزش فرش دستباف پرداخت و بیان کرد: فرش سنندج و فرش بیجار ثبت جهانی شده و ۱۹۰ هزار بافنده فرش در کردستان فعالیت دارند و بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود اما متأسفانه در سطح ملی و استانی در صادرات این محصول مشکل داریم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده که میز فرش دستباف کشور راه اندازی و کردستان به عنوان دبیر این میز انتخاب شود تا زمینه صادرات این محصول به عراق و نهایتاً اروپا فراهم شود.

وی زنجیره بعدی را تولید گوشت قرمز و دام سبک خواند و گفت: این زنجیره در استان دارای مشکل است و بیش از ۷۰۰ راکد راکد دامی در استان داریم و امسال شنبه‌های احیا را ایجاد کردیم تا با سرکشی از واحدهای راکد زمینه حل مشکلات آنها را فراهم کنیم و در باب ایجاد این زنجیره نیز قدمی برداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کردستان یادآور شد: علاج توسعه زیرساخت‌های اقتصادی نگاه ویژه به سرمایه گذاری است و باید همه دستگاه‌ها اولویت خود را بر این موضوع بگذارند.