وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تمام بودجه آموزش عالی شامل بودجه‌های ستاد و دانشگاه‌ها کم‌تر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیا است. 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین سیمایی صراف در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه گمشده امروز وفاق است، گفت: رئیس جمهور بارها با یک بیان ساده و همه فهم گفته است که دعواها پدر مردم را در آورده است. بنابراین ما نیاز داریم در مورد مشکلات کشور وفاق داشته باشیم.

وی با اشاره به دو وفاق ضروری افزود: با این وجود هنوز بر سر اهم و مهم و اولویت‌ها اینکه کدام مشکل مهم‌تر است، توافق نداریم. وفاق دوم این است که هنوز بر سر راه‌حل‌های مشکلات نیز توافق نداریم.

علم تنها راه برون‌رفت از مشکلات است

وزیر علوم با بیان اینکه «برای این مشکلات علم و عقل نقاد بهترین معیار است» ادامه داد: چندین دهه بزرگان علم و فرهنگ ما برای حجیت عقل و اثبات مرجعیت عقل کوشیدند تا به اخباریان فائق بیایند ولی هنوز ما بر سر حجیت علم چالش داریم و هنوز باور نداریم که علم تنها راه برای برون‌رفت از مشکلات است و به داده‌های علمی کم‌توجهی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: من معتقد نیستم که علم بی خطا و معصوم است. علم وحی نیست؛ ولی مگر چاره دیگری داریم؟ علم به تنهایی سعادت نمی‌آورد و علم با بینش اخلاقی بشر را نجات می‌دهد.

سیمایی صراف خاطر نشان کرد: اگر علم در دست بی‌اخلاق‌ها و قدرتمندان فاسد قرار گیرد، نابودی انسان را به دنبال خواهد داشت. همان‌طور که امروز مشاهده کردیم از علم و فناوری برای نابودی یک نسل استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بشر فکر می‌کرد با منشور ملل متحد و ایجاد سازمان ملل صلح را به ارمغان خواهد آورد. این فکر اشتباهی نبود ولی دیدیم که بشر امروز یک بار دیگر از صلح و امنیت دور شد. وقتی کشورها در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت می‌کند و اسم آن را دفاع می‌گذارند، باید منتظر آینده خطرناکی برای خود باشند.

وزیر علوم با اشاره به انتقادهایی که از دانشگاه می‌شود، گفت: گاهی از دانشگاه انتقاد می‌شود که چرا از رتبه علمی عقب افتاده و یا مسئولیت اجتماعی خود را انجام نمی‌دهد. شما فرزند جنگ و جهاد هستید. من دانشگاهیان امروز را با رزمندگان دفاع مقدس مقایسه می‌کنم.

کل بودجه آموزش عالی کم‌تر از سه درصد از بودجه کشور است

وی ادامه داد: امکانات رزمندگان ما با ارتش صدام قابل مقایسه نبود ولی با رشادت و ایمان تحت حمایت‌های امام دشمن را به زانو درآوردند و امروز یک وجب از خاک ایران از دست نرفته است. امروز نیز دانشگاهیان از حمایت‌های مادی و منابع مالی زیادی برخوردار نیستند ولی چراغ آزمایشگاه و کتابخانه روشن است. وقتی به پارک‌های علم و فناوری می‌رویم، امیدوار می‌شویم ولی افسوس می‌خوریم که با این همه ظرفیت، کاش داشته‌های مالی بیشتری داشتیم که این چراغ فروزنده‌تر بماند.

سیمایی صراف با اشاره به فصل بودجه گفت: من از کمبودها آگاهم ولی باید توجه داشته باشیم که هزینه کرد در علم و دانشگاه سرمایه‌گذاری است، نه هزینه. نمی‌خواهم از کمبودها و نبودها شکوه کنم، من از رئیس جمهور یاد گرفتم که نباید مردم را ناامید کرد؛ ولی به برخی کمبودها اشاره می‌کنم.

وزیر علوم با اشاره به بودجه آموزش عالی گفت: تمام بودجه آموزش عالی کم‌تر از سه درصد از بودجه کشور است. تمام بودجه آموزش عالی شامل بودجه‌های ستاد و دانشگاه‌ها کم‌تر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیا است.

وی ادامه‌داد: سهم این بخش از تولید ناخالص ملی بسیار کم است. اگر با ارز خارجی بسنجیم، ما ۵۰ درصد بودجه سال ۹۰ را در اختیار داریم ولی با این حال دانشگاهیان امیدوارند.

وزیر علوم با اشاره به این‌که انتخابات امید تازه‌ای‌در دانشگاه دمیده است‌، خطاب به رئیس جمهور گفت: اولین افرادی که پشت شما آمدند دانشگاهیان بودند. دانشگاهیان در قبال جامعه مسئولند. دانشگاهیان به مشکلات جامعه، صنعت و بحران‌های کشور واقفند و می‌کوشند از غافله نوآوری عقب نمانند.

به دنبال ترمیم عزتمندانه معیشت کارمندان و اساتید هستیم

وی ادامه داد: کارمندان بدانند، ما به دنبال ترمیم معیشت هستیم ولی رئیس جمهور گفتند تا به سرانجام نرسیده وعده ندهید. ما به دنبال آن هستیم که معیشت کارمندان و اساتید عزتمندانه ترمیم شود.

سیمایی صراف در مورد اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: ما برنامه عملیاتی که برای اجرای برنامه هفتم نیاز است را آماده کردیم و معتقدیم همین برنامه خوب است و اگر منابع مالی آن تأمین شود، به رشد علمی و جهش علمی می‌رسیم و می‌توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم و برای کارمندان و اساتید زندگی عزتمندانه را فراهم کنیم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از ماهاتیر محمد؛ معمار مالزی نوین گفت: ماهاتیر محمد پزشکی را رها کرد و به دنیای سیاست رفت تا مشکلات جامعه را حل کند و به این صورت مالزی نوین را بنیان گذاشت. دکتر پزشکیان نیز از پزشکی پا در سیاست گذاشتند و امیدواریم بتوانیم شاهد یک آینده جدید و پر افتخار برای ایران عزیز باشیم.