شهرکرد_مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال جاری ۱۴ پرونده تخلف استانداردی در کمیسیون ۴۲ استان بررسی شد که ۱۲ مورد مربوط به صنایع غذایی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی پژوهش پیش از ظهر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به ۲۳ مهرماه روز جهانی استاندارد، اظهار کرد: امروز خوشبختانه مهر استاندارد ما در کشورهای اوراسیا مورد قبول است و این یعنی استانداردهای ما در دنیا مورد تأیید قرار گرفته و این امر تنها به واسطه تلاش‌های صورت گرفته در سازمان استاندارد محقق شده است.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان استاندارد اطمینان بخشی به مردم جهت استفاده از کالاهای داخلی است درواقع در این سازمان تلاش می‌شود این تصور که تنها کالاهای خارجی دارای اطمینان هستند از ذهن مردم پاک شود و در مقابل اطمینان مردم نسبت به کالاهای داخلی جلب شود.

وی ادامه داد: توسط سازمان استاندارد وظایفی برای ادارات کل در استان‌ها در نظر گرفته شده بود که چهارمحال و بختیاری در زمینه عمل به این وظایف جزو ۱۰ استان برتر در کشور بوده است همچنین خوشبختانه اداره‌کل استاندارد استان طی دو سال متوالی در جشنواره شهید رجایی رتبه نخست را کسب کرد.

پژوهش عنوان کرد: طی دو سال گذشته وظایف بسیار زیادی مانند تأیید آسانسور دستگاه‌های دولتی، تجهیزات پارک‌ها، اندازه‌شناسی و خالص فروشی برعهده اداره‌کل استاندارد چهارمحال و بختیاری قرار داشت که خوشبختانه امروز در شهرستان‌های شهرکرد خالص فروشی در شیرینی فروشی‌ها به طور کامل اجرا شده و در شهرستان‌های بروجن و فرخشهر نیز در حال اجرا است.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در سال جاری ۸ مرکز خدماتی برای دریافت نشان استاندارد اجباری در استان در نظر گرفته شده بود که تا کنون ۵ مورد اعم از اتاق مادر و کودک، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، خانه‌های سالمندان و پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک محقق شده؛ طی دو سال آینده نیز تعداد مراکز خدماتی دارای نشان استاندارد اجباری به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

وی تصریح کرد: سازمان استاندارد درواقع پلی بین مصرف‌کننده و تولیدکنندگان است که موجب ایجاد رقابت در بین واحدهای تولیدی برای ارتقا کیفیت محصولات آن‌ها می‌شود به همین جهت نیاز است در وهله اول کارشناسان این سازمان دارای اطلاعات به روز باشند؛ در این زمینه نیز برگزاری دوره‌های آموزشی درون سازمانی و برون سازمانی در دستور کار اداره‌کل استاندارد استان قرار دارد که کارشناسان موظف به شرکت در این دوره‌ها هستند.

پژوهش با تاکید بر اهمیت به روز بودن اطلاعات در سازمان استاندارد، یادآور شد: امروز به روز بودن اطلاعات در اداره‌کل استاندارد چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین قوانین به شمار می‌آید چراکه بدون وجود این فاکتور امکان صادرات کالاها وجود ندارد.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این اداره‌کل برخورد با واحدهایی است که در راستای حفظ استاندارد محصولات خود تلاش نمی‌کنند و این اقدام در کمسیون ۴۲ انجام می‌شود از ابتدای سال جاری نیز سه جلسه کمیسیون ۴۲ برگزار و ۱۴ پرونده بررسی شده است که ۱۲ مورد مربوط به صنایع غذایی، یک مورد مربوط به صنعت ساختمان و یک مورد نیز مربوط به حوزه مکانیک و فلز شناسی است.

وی خاطرنشان کرد: در کمسیون ۴۲ ذکر شده متخلفان حوزه صنایع دستی ۶۰۰ میلیون ریال و متخلف صنعت ساختمان ۹۰۰ میلیارد ریال جریمه شدند یک مورد تخلف صورت گرفته در حوزه مکانیک و فلز شناسی نیز با تذکر، اخطار و اخذ تعهد برخورد شد.