وزیر بهداشت گفت: در ۴ سال گذشته نزدیک ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم.  این اقدام  بدون تجهیز و ارتقای ساختارها، زیرساخت‌ها، اساتید و ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت علم بوده است. 

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدرضا ظفرقندی امروز در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر در کشور سربلندی وجود دارد در سایه تلاش دانشگاهیان و علم پژوهان است. امیدواریم از این به بعد طبق روال مرسوم، شاهد اعلام نتایج کنکور در اول مهرماه باشیم تا روند تحصیلی و توالی تحصیلی به هم نخورد و امیدواریم سازمان سنجش در این زمینه همکاری کند.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه‌ها در علم و پیشرفت کشور در حوزه اجتماعی و سیاسی، گفت: در همین دانشگاه یک حادثه در ۱۶ آذر اتفاق افتاد و دانشگاه تهران پیش پای نیکسون سه شهید را تقدیم ملت ایران کرد. همچنین ۱۳ آبان نیز دانشگاه‌های کشور و دانشگاه تهران شهدایی را تقدیم ملت کردند. اثرگذاری دانشگاه برای همیشه در این‌گونه حوادث و رفتارها در خاطره و یاد علم باقی خواهد ماند.

ظفرقندی با اشاره به افزایش ظرفیت پزشکی در سال‌های اخیر گفت: در دانشگاه‌های وزارت بهداشت ۲۴۵ هزار دانشجو که ۵۷ درصد آنها زنان هستند، تحصیل می‌کنند؛ ولی در ۴ سال گذشته نزدیک ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم. این اقدام بدون تجهیز و ارتقای ساختارها، زیرساخت‌ها، اساتید و ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت علم بوده است.

وی ادامه داد: کیفیت تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی با جان مردم مرتبط است و با کاهش کیفیت تحصیل آسیب کیفی به جان مردم وارد می‌شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت عدالت آموزشی گفت: انتظار می‌رود در عدالت آموزشی و ورود به آموزش نیز یک بازبینی صورت بگیرد. اگر عدالت آموزشی را برای دانشجویان بسیار هوشمند، توانمند، ساعی و پرتلاشمان تأمین نکنیم، آن‌ها را از دست خواهیم داد.

برای باقی ماندن در مرزهای علم باید دیپلماسی علمی را فعال کنیم

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی خاطر نشان کرد: برای اینکه در مرزهای علمی باقی بمانیم باید دیپلماسی علمی را فعال کنیم. دلیل این‌که در پژوهش احساس نزول می‌کنیم، این است که ما مثل ظروف مرتبط هستیم و اگر نتوانیم ارتباط بین‌المللی داشته باشیم و زمینه کنفرانس‌های علمی و … را فراهم نکنیم بعد از مدتی دچار عقب‌ماندگی می‌شویم.

ظفرقندی با اشاره به اهمیت توجه به رفع نیازهای مردم و جامعه محوری در محیط‌های آموزشی گفت: هدف نهایی ارتقای کشور و رفع نیازهای مردم است.

وی با اشاره به سخنی دوره تحصیل به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: این مشکلات باعث مهاجرت می‌شود. دانشجویان علوم پزشکی در دوره‌های تخصص و فوق تخصص باید دوره‌هایی را بگذرانند و این سختی سبب می‌شود نیروهای خبره و کارآمد خودمان را از دست بدهیم. همچنین در کنار تسهیل آموزش باید بلافاصله زمینه ورود به عرصه کار را فراهم کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌های ما شجره طیب هستند، گفت: باید کاری کنیم که کشورمان برای دانشگاهیان از نظر علمی، سیاسی و اجتماعی محیطی امن باشد تا رشد علمی پایدار شود. اگر به دنبال آینده‌ای برای ایران و محیطی آباد و آزاد هستیم؛ پیشران و کلید آن دانشگاه‌ها و تکریم اساتید و دانشجویان است.