بیرجند- رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در دوران سه ساله دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی برای دانشگاه بیرجند از افزایش بودجه تا جذب دانشجوی بین الملل رخ داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لامعی صبح شنبه در نشست خبری اظهار کرد: دانشگاه بیرجند میراث دار مدرسه بزرگی چون مدرسه شوکتیه است که بیش از نیم قرن در عرصه علمی فعالیت دارد.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند دارای ۱۴ دانشکده و بیش از ۱۲۰ هزار و ۱۲۴ دانشجو و ۳۵۲ عضو هیأت علمی است.

وی ادامه داد: در ابتدای دوره توفیق خدمت چندین راهبرد را تبیین کردیم که یکی از مهمترین آنان وضعیت بهبود بودجه دانشگاه، تربیت کادر جدید، جذب دانشجوی بین الملل، ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای است.

لامعی با تأکید بر اینکه دانشگاه بیرجند از جمله دانشگاه‌های سطح ۲ کشور است، گفت: بر این اساس دانشگاه بیرجند هم ردیف دانشگاه‌هایی چون دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه مازندران است.

هدیه بودجه‌ای دولت سیزدهم به دانشگاه بیرجند

وی اظهار کرد: در بهمن ۱۴۰۰ که مسئولیت دانشگاه را تحویل گرفتیم بودجه دانشگاه ۲۴۸ میلیارد تومان بود ولی اکنون بودجه هزینه‌ای و تملک دانشگاه به حدود ۷۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در سفر اول رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی ۲۴ میلیارد تومان بودجه برای دانشگاه بیرجند در نظر گرفته شد که با پیگیری‌های به ۴۸ میلیارد تومان رسید.

لامعی افزود: در سفر دوم رئیس جمهور شهید نیز در سایه هماهنگی‌ها ۲۰۲ میلیارد تومان برای دانشگاه بیرجند مصوبه در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: همچنین در این دوره مدیریتی ۳۷ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه بیرجند اختصاص یافت.

تلاش برای ارتقا وضعیت علمی دانشگاه بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: از ابتدای دهه ۹۲ متأسفانه جایگاه علمی دانشگاه بیرجند علی رغم وجود اساتید برجسته به دلایلی تنزل پیدا کرد اما با تلاش‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ دانشگاه بیرجند از نظر رتبه علمی ۱۴ پله رشد کرد و در بین ۱۱۰ دانشگاه کشور رتبه ۳۶ را به دست آورد.

لامعی با تأکید بر اینکه تلاش بر تبدیل دانشگاه بیرجند به قطب علمی بین المللی شرق کشور داشته‌ایم، ادامه داد: سال گذشته ۶۰۰ دانشجو از افغانستان جذب کردیم.

وی با بیان اینکه امسال از دو کشور بنگلادش و نیجریه نیز دانشجو جذب کردیم، گفت: امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را نیز در سال ۱۴۰۲ داشتیم، ادامه داد: تا قبل از ایجاد این مرکز ما تنها می‌توانستیم از کشورهای فارسی زبان دانشجو بگیریم ولی اکنون می‌توانیم از همه کشورهای جهان دانشجو جذب کنیم.

لامعی اظهار کرد :۳۰ پروژه عمرانی ناتمام در دانشگاه بیرجند وجود داشت که برخی از آنان مربوط به دولت نهم بود که بسیاری از آنان را طی دو- سه سال گذشته به پایان رسید که نمونه آن دانشکده ادبیات است.

وی بیان کرد: از ۳۰ پروژه ناتمام تعداد ۲۳ پروژه را به اتمام رساندیم.

رشد ۱۳ درصدی ورودی دانشگاه بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به رشد ۱۳ درصدی ورودی دانشجویان دانشگاه بیرجند گفت: در حال حاضر از کردستان تا بوشهر و خوزستان دانشجو در دانشگاه ما در حال تحصیل هستند.

لامعی بیان کرد: این رشد ورودی در حالی است که برخی از دانشگاه‌ها با ریزش دانشجو رو به رو هستند.

وی تأکید بر اینکه پنج درصد از بودجه دانشگاه به حوزه‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه بیرجند ۵۲ انجمن علمی، ۲۸ کانون فرهنگی و هنری و دو تشکل سیاسی فعالیت دارند.

افزایش کرسی‌های آزاد اندیشی

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شده دانشگاه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ کرسی بود که به ۱۴۵ کرسی آزاد اندیشی در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

لامعی گفت: تعداد اردوها و بازدیدهای دانشگاه نیز از ۳۰ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۰ مورد در سال ۱۴۰۳ رسید.

وی ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان و فناور دانشگاه بیرجند نیز از ۴۵ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۶۹ مورد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.