اولین حضور مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، حاشیه هایی به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ امروز (شنبه ۲۱ مهرماه) در دانشگاه تهران صبح امروز با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

این مراسم و اولین حضور رئیس جمهور در دانشگاه با حواشی قابل توجهی همراه بود که در این گزارش به آن پرداخته شده است:

علاوه بر سخنرانی وزرای علوم و بهداشت نمایندگانی از اقشار مختلف دانشگاهی از جمله اساتید، کارمندان و دانشجویان در حضور رئیس‌جمهور سخنرانی داشتند. اما پوشش خبری این برنامه بدون دعوت از خبرنگاران تخصصی حوزه آموزش عالی و با دعوت گزینشی از خبرنگاران سیاسی انجام شد.

این مراسم قرار بود از سوی تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران به صورت زنده پخش شود که اندکی پیش از آغاز مراسم با پیگیری از مسئولان جلسه متوجه شدیم که این شبکه نیز اجازه پخش آنلاین این مراسم را کسب نکرده است. به نظر می‌رسد تعدادی از رسانه‌ها به صورت گزینشی موفق به حضور در برنامه و حتی پوشش آنلاین مراسم آغاز سال تحصیلی شده‌اند.

سایر رسانه‌ها تنها از طریق پخش زنده شبکه خبر برنامه را پوشش دادند که البته بخش‌هایی از این برنامه نیز بنا به صلاح‌دید مسئولین صدا و سیما قطع و یا صدای آن بسته می‌شد. به‌طوری که مراسم تقدیر از رتبه‌های برتر کنکور توسط رئیس جمهور از این شبکه پخش نشد.

یکی از حواشی این برنامه که از هفته گذشته آغاز شده بود، به اختصاص زمانی برای سخنرانی «تشکل‌های دانشجویی» برمی‌گردد. هفته گذشته برخی تشکل‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌هایی به وزیر علوم و رئیس جمهور خواستار صحبت در این مراسم شدند.

صبح امروز بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با انتشار عکسی از پلاکاردی که بر سر اصلی دانشگاه تهران نصب شده بود، از رئیس جمهور استقبال کرد.

حضور تشکل‌های دانشجویی در مراسم آغاز سال تحصیلی موضوعی بحث برانگیز است. به طور معمول تشکل‌های دانشجویی در مراسم آغاز سال تحصیلی سخنرانی ندارند چرا که این مراسم برخلاف مراسم روز دانشجو در ۱۶ آذر بیشتر جنبه علمی دارد؛ ولی با این حال در برخی سال‌ها به تشکل‌های دانشجویی نیز در این مراسم تریبون داده می‌شود.

در مراسم امروز، همزمان با آغاز سخنرانی رئیس جمهور، برخی دانشجویان شروع به اعتراض کردند که رئیس جمهور خارج از برنامه به یکی از آن‌ها فرصت سخنرانی داد.

 

در میانه صحبت‌های مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز برخی دانشجویان نسبت به حضور او در پشت تریبون اعتراض کردند و در پاسخ گفت: من اصلاً صدای دانشجوها نیستم منتهی از رئیس جمهور می‌خواهم به شما صدا بدهد.

نماینده این تشکل دانشجویی از رئیس جمهور خواست که خارج از مراسم در میان دانشجویان حاضر شود و یا قول دهد در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران شرکت کند.

در ادامه برنامه در زمان سخنرانی رئیس جمهور یکی دیگر از شرکت‌کنندگان که به نظر می‌رسید نماینده کارمندان حوزه آموزش عالی باشد، با صدای بلند شروع به اعتراض کرد که این اقدام موجب واکنش رئیس جمهور شد.

در اوایل برنامه نیز یکی از حضار درخواست داشت با رئیس جمهور صحبت کند و با صدای بلند گفت: من فرزند شهید هستم و می‌خواهم از رانت پدرم استفاده کنم و با رئیس جمهور صحبت کنم. بعد از این موضوع پخش زنده شبکه خبر برای دقایقی قطع شد.

در پایان رتبه‌های برتر کنکور توسط رئیس جمهور، وزیر علوم و وزیر بهداشت تقدیر شدند.

در این مراسم وزیر علوم، وزیر بهداشت، سرپرستان دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، یک دانشجوی دکتری به نمایندگی از دانشجویان و یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی به نمایندگی از اساتید سخنرانی کردند.