خمین-رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: چهاردهمین دادگاه صلح در شهرستان خمین راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سعید جزایی ظهر شنبه در آئین افتتاح دادگاه صلح خمین، با بیان اینکه سیاست قوه قضائیه به سمت تخصصی شدن در رسیدگی پرونده‌ها است، اظهار کرد: هدف از ایجاد دادگاه صلح رسیدگی تخصصی به برخی دعاوی، شکایت کیفری، افزایش کیفیت رسیدگی، اتقان رأی، جلوگیری از اطاله دادرسی و همچنین افزایش سرعت و رسیدگی نظام‌مند و قانونمند می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی افزود: دادگاه صلح درواقع محدوده‌ای از فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف سابق را دارند و تنها گستره موضوعات حقوقی و شکایات کیفری را نیز شامل می‌شود.

حجت الاسلام جزایی تصریح کرد: از ۱۶ حوزه قضائی ایجاد دادگاه صلح در ۲ شهرستان زالیان و اراک دستور کار است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود قضات تلاش کنند ابتدا مسئله را در دادگاه صلح با مصالحه حل و فصل کنند و در صورت نیاز به بررسی بیشتر پرونده به محاکم قضائی ارجاع شود.

حجت الاسلام جزایی از راه اندازی چهاردهمین دادگاه صلح در شهرستان خمین، تصریح کرد: ایجاد دادگاه صلح در شهرستان‌های مختلف استان سبب شده شد تا سرزمین آفتاب در این زمینه در کشور پیشتاز باشد.

شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح در خمین فعال است

رئیس دادگستری شهرستان خمین نیز در این آئین با اشاره به مزایای دادگاه صلح، افزود: به طور حتم دادگاه صلح بر مصالحه در پرونده با همکاری و همراهی طرفین پرونده و اعضای شوراهای حل اختلاف در کاهش هزینه‌های دادرسی و سرعت در رسیدگی تأثیر مهمی دارد.

محمد شاکرمی افزود: قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور ابلاغ شد، این قانون ۴۱ ماده‌ای احکام مهمی را در خود جای داده است که از مهمترین مواد آن می‌توان به پیش‌بینی ایجاد دادگاهی به نام دادگاه صلح و تعیین تکلیف نیروهای شوراهای حل اختلاف اشاره کرد.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح به منظور توسعه و گسترش صلح و سازش همچنان فعال هستند.