قم- فاز نخست پروژه متروی قم تاکنون ۹۶ درصد پیشرفت داشته و عدم تامین اعتبارات، تجهیزات و تحریم‌های اقتصادی از جمله دلایل تاخیر این پروژه بوده و مشکل تامین واگن نیز از مشکلات رایج مترو است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: مترو بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهر قم است که از آغاز به کار آن در سال ۱۳۸۸ به لحاظ هزینه‌ای و حجم پروژه دچار چالش‌های بزرگی شده است.

متروی قم در سال ۱۳۹۰ طی قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا شروع به کار کرد و این پروژه به دو فاز A و B تقسیم شده که فاز نخست در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۰ به طول ۱۴/۸ کیلومتر و در قالب ۸ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری منعقد شده و امروز با پیشرفت ۹۶ درصدی آماده بهره برداری است.

خط B مترو قم نیز به طول ۲۲ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد.

پروژه عظیم مترو قم که چند سالی است که باید به بهره برداری می‌رسید و سالی باید ۲۰ درصد پیشرفت می‌داشت، به رغم تأمین اعتبارات عمرانی و تجهیزات این موعد ۵ ساله به تأخیر افتاده به طوری که تا به امروز فقط فاز نخست این پروژه تا حدی به بهره برداری رسیده است.

قراردادهای سال ۹۰ در خصوص تأمین دستگاه TBM، نرخ تورم، تحریم‌ها و موارد مالی مشکلاتی را در روند پیمانکاری ایجاد کرد که با تصمیم گیری‌های شورای عالی سازمان برنامه طی دو سال اخیر با اصلاحیه‌هایی این روند پیشرفته خوبی داشته است.

فاز نخست پروژه پر حاشیه متروی شهر قم در حال حاضر به صورت کلی ۹۶ درصد، به لحاظ تعمیرات ۴۸ درصد و در بخش ساختمانی نیز ۷۹ درصد پیشرفت داشته است.

یک مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۶ در شورای عالی فنی کشور به تصویب رسید که بنا بر فاز بندی پروژه مترو شد و تاکنون برای فاز نخست پروژه متروی قم بالغ بر ۴۲۰ هزار مترمربع تملک صورت‌گرفته است.

فاز دوم مترو قم بازنگری شده و تا امروز نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داشته است ضمن اینکه برای این فاز ۳۶ درصد پیشرفت در حوزه طراحی محقق شده و ۲ کیلومتر باقی مانده فاز یک تا چند ماه آینده تکمیل و به ایستگاه مسجد مقدس جمکران متصل می‌شود.

در راستای بهره برداری فاز دوم پروژه متروی شهر قم طی چهار ماه گذشته تونل سنتی ایجاد و تاکنون نزدیک دو هزار متر مکعب گود برداری شده و امید است با زمان بندی ۲۴ ماه به سرانجام برسد.

محمدرضا انگشت باف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: سو جریانی در پروژه متروی قم وجود ندارد و خطوط متروی شهر قم در حال بهره برداری است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم بیان کرد: پروژه‌های زیر بنایی باید با دید کلان نگرش شود و یکی از راهبردهای رفع آلودگی هوا بحث حمل و نقل ریلی است و کشورهای دنیا سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی ابراز کرد: انجام پروژه مترو برای افق‌های دور استان قم با توجه به رشد جمعیت تشکیل بسیار اساسی است و ما از مدافعان انجام این پروژه هستیم.

انگشت باف تصریح کرد: فاز نخست متروی قم دارای ۹۶ درصد رشد بوده و دلیل به سرانجام نرسیدن این پروژه عدم تأمین اعتبارات و تجهیزات و تحریم‌های اقتصادی است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: مصرف روزانه بنزین کشور روزانه به ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسد که با تحقق پروژه مترو موجب حفظ محیط زیست خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تأمین واگن مترو دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ با پیمانکاران پروژه مترو شهر قم برای باقی ماندن تجهیزات در استان به نتیجه رسیدیم ولی آنان ادوات و تجهیزات را از استان خارج کردند.

انگشت باف ادامه داد: این تجهیزات نظیر قالب‌های سگمنت مترو ۴۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شده که بنا بر قسط بندی در سه بازه زمانی مقرر شده تا از پیمانکار کسر شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: تاکنون ارزشی نزدیک بر ۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه متروی قم هزینه شده است ضمن اینکه مترو برای آینده شهر قم بسیار ضروری است.