بندرعباس-مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: سهم بخش صنعت در اقتصاد هرمزگان از سایر بخش‌ها پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خلیل قاسمی از برگزاری تور صنعتی با هدف پرداختن به موضوعات زیرساخت‌های صنعتی، آمایش سرزمینی و زنجیره‌های ارزش اظهار کرد: ما در حوزه انرژی با یک چالش جدی مواجه هستیم و متأسفانه به اندازه یک واحد صنعتی بزرگ، تولید از دست رفته داریم.

وی افزود: در یک سال گذشته، خوشبختانه فاز یک نیروگاه آلومینیوم المهدی را وارد مدار کردیم و بیش از ۱۸۳ مگاوات تولید برق جدید اتفاق افتاده است.

قاسمی تصریح کرد: تا شش ماه آینده، واحد جدید دیگری وارد این چرخه خواهد شد.

وی بیان کرد: ایجاد و توزیع پست‌های برق برای رساندن انرژی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی، هدف دومی است که نه تنها برای شهرستان بندرعباس بلکه برای سایر شهرستان‌ها با کمک همکاران مدیریت و برنامه‌ریزی جهت توزیع مناسب در شبکه‌های توزیع در این تور صنعتی، دنبال می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از لزوم تأمین آب برای واحدهای صنعتی گفت و افزود: در کنار برق، تأمین آب نیز از ضرورت‌هاست که در برنامه هفتم، استفاده از آب‌های نامتعارف نیز تکلیف برنامه است.

وی ضمن‌اشاره به بازدید از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، تصریح کرد: در بازدید اولیه صبح امروز از این واحد، ادامه خط و مخازن آن در این برنامه خواهد بود که بخشی از آن آب به شهرک‌ها و نواحی صنعتی منتقل شود.

قاسمی افزود: علاوه بر شیرین سازی و زنجیره‌هایی که‌امروز نیازمند حمایت هستند، من جمله واحد صنعتی نفت آفتاب، چه به لحاظ سرمایه و تأمین تجهیزات برای واردات خطوط تولیدشان و یا اخذ زمین و تأمین زیرساخت‌ها، همه اعضای کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی همراهی می‌کنند که این امر روند آهنگ و توسعه صنعتی استان را در بر خواهد داشت.

مدیرکل صمت استان هرمزگان در ادامه به پیشی گرفتن سهم بخش صنعت در اقتصاد استان اشاره کرد و افزود: سهم بخش صنعت در اقتصاد استان از سایر بخش‌ها پیشی گرفته است و این نیازمند توجه ویژه در بخش لجستیک، پشتیبانی، زیرساخت‌ها، تأمین مواد اولیه و تأمین انرژی است تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری و سهممان در اقتصاد ملی و بازار را در برنامه هفتم برای افزایش صادرات غیر نفتی ایفا کنیم.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود، نیاز صنایع بزرگ و کوچک به انرژی را بیش از ۷۰۰ مگاوات برشمرد و افزود: بیشترین مصرف برق در واحدهای فولادی و آلومینیوم است که برای آلومینیوم در دو سال گذشته طبق برنامه‌ای که برای آن تعریف شده جهت تأمین برق خود در حال حرکت است.

وی بیان کرد: طبق برنامه، با تولید ۵۰۰ مگاوات برق در آلومینیوم، می‌توان قریب به ۴۰۰ مگاوات برق مورد نیاز این واحد توسط نیروگاه خودش تأمین و ۱۰۰ مگاوات دیگر را به شهرک‌ها و نواحی صنعتی و یا به شبکه برق استان کمک کرد و از طرفی ۴۰۰ مگاوات برق، آزاد سازی خواهیم داشت که می‌تواند کمک حال شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان باشد.

مدیرکل صمت استان اظهار داشت: با ایجاد شهرک‌های صنعتی همچون شهر فولاد و زنجیره‌هایی که در حوزه شیشه و شوینده‌ها داریم، برآورد ما این است که باید تا دو سال آینده، بر اساس آن تکلیف بیش از ۱۰ هزار مگاوات برق که در کشور انجام می‌شد، سه هزار مگاوات آن باید در استان هرمزگان توسط واحدهای تولیدی برق در بازه زمانی حداکثر یک دوره ۴ ساله خودشان را برسانند.