آیین بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت استان اصفهان با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت استان اصفهان با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر و رئیس هیئت امنا موسسه، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدمهدی سیدین‌نیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، یوسف افشاری‌نیا مدیرکل صدا و سیمای اصفهان، مهدی آقایاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان، مصطفی نباتی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیران فرهنگی کشور و بیش از ۴۰ هنرمند پیشکسوت به همراه خانواده‌هایشان به‌همت موسسه هنرمندان پیشکسوت و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برگزار شد.

محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: این جمع به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت گردهم آمده‌اند و با اطمینان بیان می‌کنم که چنین موسسه‌ای در هیچ کشوری وجود ندارد. و باید بخش زیادی از بودجه‌ها، صرف چنین موسسه‌هایی شود که بتوانیم از هنرمندان با فضیلت تجلیل کنیم زیرا فاصله زیادی با خدمات واقعی که باید به آنها داده شود، وجود دارد.

وی با اشاره به حضور هنرمندان دارای درجه یک هنری در این جمع، افزود: روند گرفتن درجه یک هنری بسیار مشکل است زیرا باید ابتدا در شورای اولیه و سپس در شورای ثانویه و با حضور نماینده وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه بررسی شود که بسیار سخت‌گیرانه است. باید گفت که نشان درجه یک هنری معادل دکترای دانشگاهی است زیرا روند سختی برای کسب این جایگاه باید برای هنرمندانی که حامل چند قرن فضیلت هستند، طی شود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه هنرمندان در رشته‌های مختلف از جمله خطاطی، نگارگری، کاشی‌کاری و دیگر هنرها، جای پایی در عالم به جا می‌گذارند که فقدان آنها به هنر کشور آسیب می‌رساند.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در این مراسم با اشاره به مظلومیت مردمان غزه و لبنان و پاسخ موشکی ایران طی ۲ مرحله به مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل گفت: امنیت و آرامش فعلی در کشور را مدیون جانفشانی رزمندگان، ایثارگران و شهدا هستیم.

وی با گرامیداشت روز بزرگداشت حافظ توضیح داد: به نظرم روز خوبی را برای پاسداشت مقام و شان شما بزرگان هنر ایران زمین انتخاب کرده ایم و این آیین فرصتی برای ثبت ارادت خدمتگزاران و یادآوری نقش موثر هنرمندان در تاریخ هنر ایران زمین است.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به هنرمندان پیشکسوت درگذشته گفت: از خانواده‌های محترم هنرمندان آسمانی که امروز در کنار ما هستند، صمیمانه تشکر می‌کنم. یاد و خاطره استادان آسمانی همیشه در قلب ما زنده است و به پاسداشت هنر و میراثی که آنان از خود بر جا گذاشته‌اند، افتخار می‌کنیم. هنرمندان پیشکسوت، نه تنها حافظان میراث فرهنگی و هنری این سرزمین هستند، بلکه با آثار و خلاقیت‌های خود، به جامعه روح و زندگی می‌بخشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اصطلاح تجلیل و تکریم و عبارت هنرمندان پیشکسوت از زمان تأسیس این مؤسسه در سال ۹۱ به بعد رواج یافت و اهمیت بیشتری پیدا کرد و افتخار می‌کنیم که بنای استفاده از این اصطلاح را در این مؤسسه گذاشتیم و برای ما افتخار است که بتوانیم به هر دلیل و بهانه از شما تجلیل و تکریم کنیم؛ فکر می‌کنم رکورد جهانی تکریم و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در سراسر کشور در اختیار مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.

عظیمی با قدردانی از معاون هنری وزیر گفت: ایشان با زحمات و حمایت‌های بی‌دریغ خود، نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ایفا کرده‌اند. حمایت‌های ایشان از موسسه هنرمندان پیشکسوت، نشان از تعهد و دلسوزی شان نسبت به هنرمندان پیشکسوت دارد.

وی همچنین با تشکر از حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع هنرمندان پیشکسوت در جشن تاسیس ۱۲ سالگی موسسه گفت: با سخنان دلگرم کننده وزیر محترم در جمع هنرمندان پیشکسوت، مسیر خدمتگزاری به هنرمندان پیشکسوت را با قوت ادامه خواهیم داد.

عظیمی با اشاره به ساخت بیش از ۱۳۰ فیلم مستند پرتره از زندگی هنرمندان پیشکسوت عنوان کرد: یکی از فعالیت های مهم و ماندگار این موسسه تهیه فیلم های مستند پرتره، تحت عنوان تورقی بر زندگی هنرمندان پیشکسوت است و در صورت همکاری و آمادگی اعضای موسسه و حمایت های مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قوت هر چه تمام‌تر این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی آرشیو این فیلم ها را گنجینه ای مهم و ارزشمند دانست و اظهار کرد: این موسسه آمادگی دارد در راستای معرفی سرمایه های ملی کشور در حوزه فرهنگ و هنر با صدا وسیما، نهادها و پلتفرم های نمایش خانگی درخصوص نشر، گسترش و ساخت همکاری کند.

مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پایان از کسانی که در تمامی دولت ها حامی و خیرخواه مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بوده اند از جمله رئیس جمهور فقید شهید آیت الله رئیسی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر سابق، محمود اسلامی معاون سابق وزیر ارشاد تشکر کرد و گفت: هیچگاه هنرمندان پیشکسوت حامیان موسسه را فراموش نخواهند کرد و نامشان در تاریخ این موسسه ماندگار خواهد بود.