یک مدیر دانش بنیان از ساخت و تولید نوعی داروی درمان ناباروری خبر داد که با تنظیم هورمون های زنانه، موجب باروری می شود.

امیر منصور جلالی مدیر مارکتینگ شرکت دانش بنیان واریان فارمد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت داروی ناباروری با نام واریورلیکس ۲۵۰ میلی گرم توسط متخصصان این شرکت گفت: براساس فیزیولوژی بدن، یکی از دلایلی که خانم‌ها بارور نمی‌شوند، عدم تنظیم هورمون‌ها است، یعنی هورمون‌ها یا بالا و یا پایین است و به آن حد طبیعی که باید در سیکل ماهیانه باشد، نیست. البته ناباروری دلایل دیگری هم دارد ولی کاربرد این دارو که توسط متخصصان شرکت ساخته شده برای زمانی است که مشکلات هورمونی علت ناباروری تشخیص داده می‌شود.

وی افزود: در این زمان به وسیله دسته داروهای «آنتاگوتیست» اول هورمون‌های بدن قطع و به صورت مصنوعی در یک‌ماه تنظیم می‌شود. در واقع با تزریق این داروها، هورمون‌ها به حد نرمالی که برای باروری لازم است می‌رسد و در نهایت تخمک‌گذاری در روز مناسب خودش اتفاق میفتد.

به گفته مدیر مارکتینگ این شرکت دانش بنیان، ۲ دسته دارو برای ناباروری وجود دارد که دسته دارویی اول «آگونیست GNRN» نام‌دارد ودسته دوم «آنتاگونیست GNRN» ها هستند. دسته داروهای آگونیست داروهای قدیمی تر و نسل اول هستند و این داروها یک سری مزایا و یک سری معایب داشتند. مزیتشان این بود که هورمون‌های جنسی را کاهش می‌دادند ولی احتمال داشت باعث ایجاد عوارضی شود مثلاً فعالیت تخمدان‌ها از حالت نرمال زیادتر می‌شد. سال ۲۰۰۰ نسل داروهای جدیدی به نام داروهای آنتاگوتیست توسط شرکت‌های دارویی دنیا تولید شد که فرقشان با داروهای دسته اول این است که مدت تزریق طولانی نیست و فقط با یک تزریق (معادل تزریق یک هفته داروهای نسل قدیم) کار انجام می‌شود.

جلالی ضمن بیان این مطلب که تکنولوژِی دارو رسانی این محصول، سرنگ آماده به تزریق(PFS) است، خاطرنشان کرد: سرنگ از پیش پر شده، احتمال عفونت و احتمال تزریق زیاد و کم‌تر از حد طبیعی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: این نوع دارو برای نخستین بار توسط این شرکت ساخته شده و تا پیش از این (از سال ۲۰۰۰ تاکنون) داروی مشابه این دارو از اروپا به کشور وارد می‌شد.

مدیر مارکتینگ شرکت دانش بنیان واریان فارمد بیان کرد: قیمت نمونه خارجی این دارو ۷۰۰ هزار تومان است ولی ما با بومی سازی و تولید انبوه، این دارو را با ۴۰ درصد قیمت مرجع آن عرضه خواهیم کرد. در مهرماه ۱۴۰۳ تولید انبوه این دارو آغاز شده وبه زودی وارد بازار می‌شود. ما می‌توانیم در سال نخست تا ۵۰ درصد نیاز بازار را تأمین کنیم و در سال دوم نیز این آمادگی را داریم که ۹۰ درصد بازار را پوشش دهیم.