ایلام-استان ایلام در حالی یکی از قطب های تولید کلزا در کشور شناخته می شود که مهمترین نیاز استان در این بخش صنایع تبدیلی است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: استان ایلام به سبب خاک حاصلخیز، تلاش مردمان سخت‌کوش و آب‌های روان و زیرزمینی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور به شمار می‌رود؛ شایان ذکر است در این استان محصولات زراعی و باغی متنوعی تولید می‌شود که از کیفیت به سزایی برخوردارند.

کلزا نیز یکی از مهم‌ترین محصولاتی به شمار می‌رود که در چند سال اخیر در استان ایلام از رونق چشمگیری برخوردار بوده، به گونه‌ای که این استان به عنوان سومین استان پیشرو در زمینه تولید محصول کلزا در سطح کشور شناخته می‌شود.

به گفته کارشناسان دانه روغنی کلزا از جمله محصولات راهبردی برای تأمین روغن خوراکی مورد نیاز کشور است که کنجاله آن هم در تولید خوراک دام مورد استفاده می‌شود، از سوی دیگر روغن کلزا به دلیل دارابودن مقادیر کافی اسیدهای چرب غیراشباع لینولنیک اسید، لینولئیک اسید و اولئیک اسید که ترکیب مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ هستند و نیز داشتن پایین‌ترین میزان اسیدهای چرب اشباع (حدوداً هفت درصد) یک روغن خوراکی باکیفیت محسوب می‌شود.

کاهش سوددهی کشت کلزا در ایلام

از این رو کشت این دانه روغنی به علت مزیت و خواص بسیار و همچنین متقاضیان بالا در هر منطقه‌ای موجب اشتغالزایی، رونق اقتصادی و توسعه بخش کشاورزی می‌شود؛ با این وجود استان ایلام در حالی قطب تولید محصول کلزا به شمار می‌رود که از فرصت‌های بی‌نظیر این محصول برای اشتغال و توسعه بهره‌مند نگردیده است.

بررسی‌ها نشان داده بود نبود صنایع تبدیلی و کارخانه‌های روغن کشی عامل اصلی در کاهش سوددهی کشت گلزار، عدم اشتغال زایی و همچنین خام فروشی و خروج اقتصاد حاصل از آن به خارج از استان است.

ایجاد اشتغال پایدار از طریق راه اندازی صنایع تبدیلی در استان

شهاب نصرتی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دانه روغنی کلزا به دلیل افزایش عملکرد محصول، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش درآمد، کم آب بر بودن و صرفه اقتصادی امروزه در اقصی نقاط دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: همچنین این محصول از بهترین گیاهان تناوبی با گندم بوده که برای پایداری تولید محصول استراتژیک گندم تناوب آن با کشت کلزا توصیه شده است.

وی افزود: متأسفانه استان ایلام به رغم داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه تولید کلزا کماکان به خاطر نداشتن صنایع تبدیلی به خوبی نتوانسته در این زمینه ورود کرده و از مزیت‌های آن بهره‌مند شود.

نصرتی با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی موجب شده کلزای تولیدی توسط کشاورزان ایلامی به سایر استان‌ها ارسال شود، گفت: با توجه به کیفیت بالای کلزای تولیدی در این استان می‌توان با راه اندازی کارخانه‌های روغنی کشی باعث اشتغال پایدار برای جوانان، توسعه، جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی و ارزش افزوده شد.

احداث دو کارخانه روغن کشی در ایلام

علی علایی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان ایلام از پتانسیل خوبی برای کاشت کلزا برخوردار است، اظهار داشت: سطح زیرکشت کلزای استان در سال زراعی جاری بیش از ۱۵ هزار هکتار بوده و بیش از ۲۸۰ درصد نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: این استان از پتانسیل بالایی در حوزه راه اندازی کارخانه‌های روغن کشی کلزا و تولید روغن کلزا برخوردار بوده، چرا که سطوح زیر کشت کلزا در ایلام هر ساله در حال افزایش است، به گونه‌ای ایلام به عنوان یکی از قطب‌های مهم و مطرح تولید دانه روغنی کلزا شناخته می‌شود.

علایی تصریح کرد: علیرغم مخالفت‌های اولیه توسط مرکز، با اقدامات و پیگیری‌های به عمل آمده و ارائه توجیهات لازم جواز تأسیس دو مورد کارخانه روغن کشی کلزا در سطح استان صادر شده، زمین مورد نیاز آنان تأمین گردیده، برآورد اولیه جهت تأمین منابع تسهیلاتی مورد نیاز انجام و مکاتبات لازم نیز صورت گرفته که به دلیل میزان مبلغ بالای تسهیلات مورد نیاز باید با توجه و عنایت ویژه مدنظر مسؤلین کشوری قرار گیرد.

وی در پایان بیان کرد: متأسفانه به علت مشکلاتی نذیر کمبود اعتبار، نبود سرمایه گذار و عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، صنایع تبدیلی کلزا در استان آنگونه که باید رشد و توسعه نداشته است که البته با رایزنی‌های صورت گرفته و حمایت سایر دستگاه‌های اجرایی، امید داریم قدمی چشمگیر در راستای رفع این معضل برداشته شود.

کلام آخر

به طور قطع اگر کارخانه روغن کشی و صنایع تبدیلی کلزا در استان ایلام وجود داشته باشد، کشاورزان منطقه سطح زیرکشت محصول خود را بالا می‌برند و درآمد کشاورزان هم بیشتر می‌شود، از این رو توسعه این بخش و جذب سرمایه‌گذار می‌بایست مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.