زاهدان_ مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: نظارت بر ترازوی طلافروشی ها با هدف از بازرسی و آزمون وسایل سنجش، اطمینان از صحت عملکرد آنها هر شش ماه یکبار در سطح استان انجام می شود.

محمدرضا جهانتیغ پاک در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نظارت بر بازار طلا و انگ فلزات، بیان کرد: هدف از بازرسی و آزمون وسایل سنجش، اطمینان از صحت عملکرد آنها و جلوگیری از کم فروشی ناشی از دقیق نبودن عملکرد وسایل توزین است.

وی افزود: عملکرد وسایل توزین و سنجش مورد استفاده در داد و ستد عمومی از جمله ترازوها در فواصل زمانی منظم توسط کارشناسان استاندارد و آزمایشگاه‌های همکار مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته و پس از تائید صحت عملکرد، بر روی آنها برچسب تائیدیه صحت عملکرد که قابل رؤیت برای مصرف کننده باشد، الصاق می‌شود.

مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان ادامه داد: آنچه در بازار طلا و انگ فلزات مهم بوده وزن دقیق مصنوعات است که در این زمینه شرکت‌های بازرسی هر ۶ ماه یک بار به طلافروشی‌های سطح استان مراجعه و ترازوها را مورد آزمون و بازدید قرار می‌دهند، اگر ترازو مطابقت با استانداردها نداشته باشد لیست شده و به اتحادیه مربوط اعلام می‌شود، اتحادیه موظف هست تا دقیق شدن ترازو وضعیت را پیگیری و به اداره استاندارد اطلاع رسانی کند.

وی گفت: کدهای شناسایی مصنوعات نکته دیگری بوده که حائز اهمیت است؛ چرا که هر مصنوع در کارگاه خاصی تولید و کد شناسایی برای ردیابی محصول دارند، از طریق این کد طلا ردیابی شده و اگر مشکلی بر روی عیار آن باشد موضوع از پیگیری و کارگاه مربوطه مشخص می‌شود، همچنین اگر فردی خسارت دیده باشد از این طریق می‌تواند پیگیر ضرر و زیان خود باشد.

جهانتیغ پاک اظهار کرد: سامانه‌ای با شماره ۱۰۰۱۵۱۷ طراحی شده که شهروندان می‌توانند کدهای ۱۰ رقمی مندرج بر روی کالا و محصولات را به آن ارسال و اصالت مشخصات و پروانه استاندارد محصول را مشاهده کنند.

وی افزود: از این طریق شهروندان می‌توانند از صحت استاندارد کالای مورد نظر اطمینان حاصل کرده و اگر اصلی نباشد از کیفیت کار متوجه می‌شوند.