رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در ابلاغیه‌ای از ممنوعیت فروش خرید تعهدات دانش‌آموختگان وزارت بهداشت خبر داد. 

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت در مرداد و شهریور ماه سال جاری فروش تعهدات دانش‌آموختگان علوم پزشکی ممنوع شده است و دانش‌آموختگان موظف هستند پس از پایان تحصیل در کشور خدمت کنند.

دانشجویان و دانش‌آموختگانی که قبل از ممنوعیت خرید تعهدات، تقاضای خود را در سامانه ثبت کرده‌اند باید به محض دریافت شناسه مبلغ را واریز می‌کردند. بر همین اساس صرف اخذ شناسه واریز برای اشخاص موجب ایجاد حق نمی‌کند و با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری خرید تعهدات امکان‌پذیر نیست.

متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

«احتراماً پیرو ابلاغ ممنوعیت امکان فروش تعهدات دانش آموختگان علوم پزشکی طی مکاتبات شماره ۱۰۷/۲۷۸۹ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ و د/۵۰۰/۳۰۶۱ مورخ ۱۴۰۳/۵/۳ و با توجه به بررسی مجوزهای تحویل مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان، عدم هماهنگی در خصوص زمان مقرر پرداخت هزینه‌های آموزش رایگان و به منظور وحدت رویه به پیوست اعلام نظر مدیرکل محترم حقوقی، املاک و تنظیم مقررات به شماره ۱۰۷/۴۵۳۶ مورخ ۱۴۰۳/۶/۵ جهت اقدام ابلاغ می‌گردد.

بر این اساس، در خصوص دانشجویان و دانش‌آموختگانی که قبل از ممنوعیت خرید تعهدات، تقاضای خود را در سامانه ثبت نموده، اعلام می‌دارد، با توجه به این‌که دانش‌آموخته موظف می‌باشد پس از پایان تحصیل در کشور خدمت نماید و تعهدات منطقه‌ای بر اساس بخشنامه‌های سابق قابل خریداری بوده و متقاضی پش از مشخص شدن هزینه خرید تعهدات می‌بایست در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن اقدام می‌نمودند، بنابراین صرف اخذ شناسه واریز برای اشخاص موجب ایجاد حق نمی‌گردد و افراد به محض دریافت شناسه می‌بایست مبلغ فوق را واریز می‌نمودند. فلذا در حال حاضر با توجه به رای ۳۷۰۵ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری و بخش‌نامه‌های معاون محترم آموزشی، خرید تعهدات امکان‌پذیر نمی‌باشد».