قم- دهم ربیع‌الثانی سالروز شهادت بزرگ بانویی است که به علت پاکی و عظمت بالایی که داشت «معصومه» لقب گرفت و ائمه معصومین (ع) ثواب زیارت او را بهشت نوشتند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در اول روز ماه ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری، ۲۵ سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود.

پدر بزرگوار حضرت معصومه سلام الله علیها، امام موسی بن جعفر علیهم السلام و مادرشان مادر امام رضا علیه السلام نجمه خاتون بودند.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هنگامی که ۱۰ سال داشت، پدر بزرگوارشان به شهادت رسیدند و از آن حین به بعد این بانوی کریمه تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.

بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام در سال ۲۰۰ هجری قمری که حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در پی اصرار و تهدید مامون عباسی راهی خراسان شده بودند، آن حضرت هم در سال ۲۰۱ هجری قمری، به شوق دیدار برادر همراه برادران و برادرزادگان خود رهسپار خراسان شدند.

آن حضرت در تمام شهرهای ایران مورد استقبال و محبت مردم قرار گرفتند و هنگامی که به شهر ساوه رسیدند، با عده‌ای از مخالفان اهل بیت علیهم السلام عصمت و طهارت رو به رو شدند و نزاعی بین قافله بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام و مردم ساوه رخ داد.

سرانجام نزاعی که بین کاروان حضرت معصومه سلام الله و مخالفان اهل بیت علیهم السلام در شهر ساوه به جنگ انجامید و اکثر مردها، برادران و برادرزادگان این بانوی کریمه به شهادت رسیدند.

در روایت نقل شده است که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پس از این جنگ به قدری اندوهگین شدند که امر فرمودند تا به شهر قم که امام صادق علیه السلام پدر بزرگ این بانوی مکرمه پیش تر فرموده بودند که این شهر مرکز علم و معرفت جهان خواهد شد، عزیمت کنند.

البته در برخی روایات نیز نقل شده است که بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام حینی که داشتند غذایی را در شهر ساوه میل می‌کردند، مردم ساوه به کاروان حمله ور شدند و آن غذا آغشته به زهر بوده است.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حدوداً در روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شدند و در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می‌شود، در منزل «موسی بن خزرج» فرود آمدند و افتخار میزبانی حضرت نصیب او شد.

بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام نزدیک بر ۱۷ روز در شهر مقدس قم زندگی کردند و در نهایت در سن ۲۸ سالگی به اثر آثار روحی و به نقلی آثار زهری که در بدنشان رخت بسته بود، به شهادت رسیدند.

نام و القاب حضرت معصومه سلام الله علیها

نام و نسب حضرت در کتب تاریخی و مذهبی حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهما السلام دختر ولی خدا، خواهر ولی خدا و عمه ولی خداست، با این وجود ایشان در بین مردم ایران به حضرت معصومه شناخته می‌شود.

نام حضرت معصومه سلام الله علیها «فاطمه کبری» بود؛ زیرا امام موسی کاظم علیه السلام سه دختر به نام فاطمه داشتند و بانوی کریمه اهل بیت علیهما السلام بزرگ‌تر از آنها بود.

اسامی و لقب‌های حضرت معصومه سلام الله علیها در زیارت نامه‌ها عبارت هستند از: طاهره، مرضیّه، رضّیه، بِرّه، تقّیه، سیده صدیقه، حمیده، سیده رضیّه، مرضّیه رشیده، سیدهُ نساء العالمین، محدثّه.

سابقه مبارزات سیاسی بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام

حضرت معصومه سلام الله علیها علاوه بر اینکه مفسر و معلم قرآن بودند با فعالیت در عرصه سیاست به افشاگری ظلم و جور حکومت وقت یعنی بنی عباس می‌پرداختند و به لحاظ روحیه مبارزاتی شباهت بسیاری به حضرت زینب (س) داشته‌اند.

بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از تأثیرگذارترین بانوان جهان اسلام هستند و ایشان در دوران زندان پدر همواره دست از افشاگری‌های حاکمیت طاغوت بر نمی‌داشتند و امر روشنگری را انجام می‌دادند.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به لحاظ دینی و معرفتی به حدی رسیده بود که بسیاری از سوالات حکمی و شرعی مردم در هنگام فراغ پدر و برادرشان پاسخ می‌دادند.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کریم بودن یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه سلام الله علیها است و ایشان یک ملجأ علمی و شخصیتی بسیار گره‌گشایی هستند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: کریمه اهل بیت علیهم السلام پناهگاه شیعیان است ضمن اینکه انسان‌های زیادی در حرم ایشان توبه و تغییر و تحول در آن‌ها پیدا شده است.

وی ابراز کرد: علما و بزرگان همواره در طول تاریخ به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها پناه می‌آوردند و اگر کسی بخواهد خاطرات علما و شخصیت‌های بزرگوار از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را جمع‌آوری کند، ده‌ها جلد کتاب می‌شود.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی گفتند که می‌خواستند در مورد آیه تطهیر کتاب بنویسند و به شبهات جواب بدهند، ایشان به حضرت معصومه سلام الله علیها متوسل شدند و گفتند نکاتی برای ایشان آشکار شد که با ۳۰ سال مطالعه به آنجا نمی‌رسیدند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ۴ امام معصوم تعابیر ارزشمندی در مورد جایگاه و عظمت حضرت معصومه سلام الله علیها بیان کرده‌اند، گفت: فاطمه معصومه سلام الله علیها در میان فرزندان متعدد امام موسی ابن جعفر علیهم السلام این ویژگی را دارد که امام رضا علیهم السلام فرمودند «هر کسی او را زیارت کند مرا زیارت کرده است.»

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: فاطمه معصومه سلام الله علیها از نظر شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان امام موسی بن جعفر علیهم السلام بعد از برادرش علی بن موسی‌الرضا علیه السلام در والاترین رتبه جای دارد و معادل بودن زیارت یک امامزاده با امام معصوم مسئله ساده‌ای نیست.