یاسوج_ معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پلمب در انتظار بنگاه های املاک با ثبت قرارداد عادی و خارج از سامانه کاتب است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عیسی حسنی ظهر یکشنبه در جلسه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول، افزود: بر اساس مصوبه الزام آور، ظرف ۱۵ روز از تاریخ ۲۲ مهر ماه، تمامی بنگاه‌های املاک استان موظف به ثبت نام در سامانه کاتب و ثبت قراردادها از طریق این چهارچوب هستند.

حسنی از فعالیت تیم‌های بازرسی با محوریت چندین دستگاه در کنار دادگستری خبر داد و بیان کرد: بنگاه‌های متخلف پس از زمان اعلام شده ۱۵ روزه حسب قانون و مصوبه پلمب و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ امنیت اموال مردم و فعالیت قانونمند بنگاه‌ها با هیچکس تعارفی نداریم، گفت: در صورت تخلف بار اول، استرداد حق دلالی و جریمه سه برابر مبلغ به همراه پلمب و تعلیق پروانه شش ماهه، برای بروز تخلف بار دوم استرداد حق دلالی، جریمه شش برابری و تعلیق پروانه دو ساله و برای تخلف بار سوم لغو دائمی مجوز به همراه جرایم مالی دیده شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تصریح کرد: باید بازاری نظام مند، هوشمند و قانون محور را در بحث بنگاه‌های املاک دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: از مجموع ۱۵٠٠ بنگاه املاک استان تنها ۶۳ مورد برای فعالیت بر محور سامانه کاتب اقدام کرده‌اند و استان در رتبه‌های آخر قرار دارد.

حسنی با اشاره به اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مورد توجه دستگاه قضائی است، گفت: اگر کسی در اجرای این قانون خللی ایجاد کند، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.

حسنی «کاتب» را جامع‌ترین سامانه برای ثبت معاملات غیر منقول دانست و بیان کرد: نگاه کاتب رو به آینده است.

حسنی گفت: از تاریخ سوم تیرماه تمام قراردادها باید در سامانه کاتب انجام و قراردادهای عادی ماقبل آن نیز باید در فرصتی دوساله با پوشش در سامانه خودنویس ثبت شود.