مشهد- نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سازمان ملی مهاجرت به مجلس آمده و تمام مواد آن در کمیسیون بررسی و ما منتظر هستیم به صحن بیاید.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان عظیمی راد ظهر یکشنبه در نخستین نشست خبری خود در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: ما در برابر هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، پاسخگو خواهیم بود. روزی که ما برای انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد و کلات رفت‌وآمد داشتیم، مردم دو دغدغه داشتند؛ یکی اینکه وقتی ما در جاهای مختلف حضور پیدا می‌کردیم، می‌گفتند اگر رأی بیاورید، تا چهار سال بعد اینجا نمی‌آیید. برخی نمایندگان نتوانسته بودند با بدنه مردمی و حتی مسئولیتی و اجرایی، ارتباط برقرار کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه دوم دسترسی مردم به نماینده بود. من تلاش کردم که در این چهار ماه، این موضوع رخ ندهد و ضد نگاه برخی مردم باشد. تلاش کردیم بگوییم مسئولان می‌توانند این‌گونه نباشند. ما تلاش کردیم در این چهار ماه قدر حق مردم و حلال‌بودن رأی مردم را بدانیم و با تلاش شبانه‌روزی این را اثبات کردیم. نماینده شأن استانی و همچنین ملی و منطقه‌ای دارد. تلاش می‌کنیم تا زمانی که هستیم، جایگاه ملی یک نماینده را ببینیم و نگه داریم تا مردم مشهد و کلات افتخار کنند که نمایندگان آن‌ها در تراز ملی اثرگذار هستند.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه منطقه‌ای نیز تلاش می‌کنیم. نباید مشهد و کلات را رها کنیم و فقط نگاه ملی داشته باشیم. کلات حدود ۲۰ سال عقب مانده است؛ بنابراین نباید این شهر را فراموش کنیم. ماحصل آگاهی مردم از تلاش نمایندگان و مسئولان، موجب افزایش سطح امیدواری می‌شود که ما می‌خواهیم در شهر مشهد ایجاد شود.

عظیمی راد در خصوص استفاده از موضوعات دانش‌بنیان در حوزه زیارت، عنوان کرد: در حوزه دانش‌بنیان‌ها، دو رویکرد را در مجلس در پیش گرفتیم؛ اول در کمیسیون آموزش، نظارت جدی بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان و دوم اصلاح این قانون و قوانین گذشته است. کمیته فناوری و نوآوری در کمیسیون آموزش تشکیل شده که هدف اصلی‌اش نظارت بر میزان اجرایی‌شدن قانون جهش تولید دانش‌بنیان در همه حوزه‌هاست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اعتبارات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان اندک است. حتی اگر هم شرکت‌های خوبی در حوزه فرهنگی و زیارت داشته باشیم، اما حمایت‌های کاملی صورت نمی‌گیرد؛ زیرا قانون به‌درستی اجرا نشده است. نظارت مجلس می‌تواند به اجرایی تر شدن قانون کمک کند. در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۵ همت باید به معاونت علمی ریاست‌جمهوری داده می‌شد اما ۴ همت داده شد و بقیه صرف موضوعات متنوع شد که این مسئله به نظارت جدی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه تخلف کرده بود که به دیوان محاسبات اعلام کردیم طرح تحقیق و تفحص را انجام دهد و پول را به حساب معاونت علمی واریز کند. امسال هم ۵۰ درصد واریز کرده و ۵۰ درصد باقی مانده است. این نظارت، به اجرای صحیح قانون کمک می‌کند. در حوزه زیارت، از معاونت علمی درخواست کردیم تشکیل شرکت‌ها را تسهیل کند.

عظیمی راد با اشاره به اینکه ما امروز در بسیاری از شهرهای کشور از جمله مشهد به ویژه حاشیه‌شهرش دچار کمبود هستیم، تصریح کرد: در حاشیه‌شهر ما با کمبود معلم، مشکل ساختمان‌ها از نظر نوسازی و ایمنی و کمبود کلاس درس مواجه هستیم. می‌توانیم برای حل این مشکلات از کمک خیرین استفاده کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین با اداره نوسازی وزارت‌خانه صحبت کردیم که به این زمینه ورود پیدا کند. می‌توان از ظرفیت زمین‌های شهرداری و آستان قدس نیز استفاده کرد. در زمینه تأمین، اعتبارات نداریم. کمبود ما جدی است اما برنامه مهمی داریم. امیدواریم در نشست‌های بعدی، بتوانیم آماری در زمینه ساخت مدارس ارائه دهیم.

وی در خصوص رسیدگی به شهرهای اهل تسنن گفت: مجلس در این زمینه هیچ فرقی قائل نشده و در این چهار ماه، هیچ بحثی روی شیعه و سنی نبوده است؛ همه برای ما عزیز هستند و تمام دغدغه نمایندگان این است که قانون برای همه حتی ادیان دیگر یکی باشد؛ البته نمایندگان آن شهرها هم مؤثر هستند.

عظیمی راد در خصوص تحصیل و حضور اتباع، بیان کرد: در بازدیدهای ما از حاشیه‌شهر، موضوع اتباع یکی از دغدغه‌های مردم بود که یکی از مسائل در زمینه آموزشی نیز هست. در بخشی از مدارس و کلاس‌ها، دانش‌آموزان اتباع ثبت‌نام کردند. در رباط طرق و حتی طرق، ۹۰ درصد مدرسه‌ای را دانش‌آموزان اتباع تشکیل می‌دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه دچار تغییر دولت شدیم، باید اجازه می‌دادیم تغییر اتفاق بیفتد تا به بحث اساسی بپردازیم.

وی اضافه کرد: اثرگذاری من برای موضوع اتباع در تدوین، تنظیم و اصلاحات این لایحه است. با آموزش و پرورش به ویژه حوزه تبادکان صحبت کردیم که این موضوع را رد می‌کردند و تأیید نکردند که دانش‌آموزان اتباع را ثبت‌نام کردیم و دانش‌آموزان خودمان ظرفیت ندارند. کنترل روی مرزها هم وجود دارد و نباید این را نادیده بگیریم.

عظیمی راد ادامه داد: مشکل حاشیه‌شهر مشهد که عمده اتباع در آنجا حضور دارند می‌تواند با ایجاد شهرهای اقماری حل شود. استانداری و فرمانداری ۱۷ شهر را در نظر گرفتند که باید بررسی شود. همه با این موضوع موافق هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خراسان رضوی استان مهمی بوده اما رشد و توسعه در آن به‌خوبی اتفاق نیفتاده است، عنوان کرد: استان در حوزه‌های گوناگون نیاز به رشد بسیاری دارد. تلاش مجلس، نمایندگان مشهد و مجموعه حاکمیت اجرایی این است که این رشد و توسعه رقم بخورد. حتماً تعاملات ما زیاد است و تلاش شده نگاه تعامل‌گونه حفظ شود. اگر تعامل بین نمایندگان و مسئولان اجرایی نباشد، کارها پیش نمی‌رود. امیدوارم نتیجه تعامل را در این فضای جدید ببینیم.

وی افزود: چند موضوع را در مشهد پیگیری می‌کنیم که یکی حمل‌ونقل عمومی است. مشکل اصلی قطار شهری مشهد تأمین واگن‌های خط یک بوده که پول وجود دارد اما مشکل در حوزه مجوز است. به‌زودی جلسه‌ای برگزار می‌شود تا مشکل مجوز را حل کنیم. قرار است این مشکل بین سازمان دهیاری‌ها، سازمان برنامه و بودجه و مجلس حل شود.

عظیمی‌راد بیان کرد: کشف‌رود نیز موضوع بسیار مهمی است که در حال پیگیری هستیم. کم‌توجهی در حوزه کشف‌رود مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است. پیشنهاداتی وجود دارد که از طریق ملی، بتوانیم مسئله کشف‌رود را از حالت بحران درآوریم و به یک فرصت گردشگری تبدیل کنیم. برای موضوع آب مشهد نیز جلسات متنوعی را با آبفا و آب‌منطقه‌ای داریم تا مشکلات را حل کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش می‌کنیم مشکلات مربوط به گمرکات به ویژه گمرکات استان را که چندین گمرک مهم و حساس دارد، برطرف کنیم و اگر نیاز به قانون جدید باشد، پیگیری می‌کنیم. تقویت گمرکات می‌تواند به تعاملات بین‌المللی و ردوبدل کالا کمک شایانی کند.