وزیر دارایی نیجریه از پایان‌یافتن انحصار شرکت ملی نفت نیجریه به‌عنوان تنها خریدار پالایشگاه دانگوته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، واله ادون روز جمعه (۲۰ مهر) با اشاره به اقدام نیجریه برای برداشتن محدودیت بخش فرآوری این کشور، اعلام کرد حق انحصاری خرید شرکت ملی نفت نیجریه از پلایشگاه نفت دانگوته پایان یافته است و هم‌اکنون معامله‌گران سوخت این کشور می‌توانند به‌طور مستقیم از این پالایشگاه بنزین بخرند.

پالایشگاه نفت دانگوته در ماه سپتامبر فرآوری بنزین را آغاز و اعلام کرد که شرکت ملی نفت نیجریه تنها خریدار این فرآورده خواهد بود. این اقدام امکان ادامه ارائه یارانه برای فرآورده‌های نفتی را برای دولت این کشور فراهم می‌کرد.

با این حال، شرکت ملی نفت نیجریه روز چهارشنبه (۱۸ مهر) قیمت‌های سوخت را بیش از ۱۵ درصد افزایش داد و برای نخستین بار در بیش از سه دهه اخیر بنزین را به قیمت بازار فروخت. این اقدام نشان می‌دهد که نیجریه به برنامه پرهزینه یارانه خود که به بودجه این کشور فشار وارد کرده پایان داده است.

واله ادون در بیانیه‌ای اعلام کرد: سازوکار خرید مستقیم امکان مذاکره مستقیم بازاریابان با پالایشگاه‌ها را درباره شرایط تجاری فراهم، فضای رقابتی بازار را بیشتر و زنجیره تأمین راحت‌تری را برای فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌کند.

پالایشگاه دانگوته که بزرگترین پالایشگاه آفریقا با ظرفیت تولید ۶۵۰ هزار بشکه در روز است، وعده می‌دهد که اتکای پرهزینه نیجریه را به واردات فرآورده‌های نفتی کاهش دهد.

کمیسیون دولت نیجریه به ریاست ادون با هدف تأمین کامل سوخت این کشور از سوی پالایشگاه دانگوته، در روز یکم اکتبر (سه‌شنبه، ۱۰ مهر) فروش نفت خام به پالایشگاه دانگوته را با استفاده از ارز محلی نایرا تصویب کرد. این کمسیون همچنین اعلام کرد که این اقدام، گام بعدی در حرکت به سمت برداشتن محدودیت در بازار است.

این دستورالعمل برای همه پالایشگاه‌های فعال در نیجریه قابل‌اجراست