زنجان- رئیس پلیس آگاهی استان زنجان از دستگیری ۲۰۰ مال‌خر خبر داد و گفت: ۵۵۰ وسیله نقلیه به مال‌باختگان در زنجان بازگشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: سرقت یکی از سه دغدغه اصلی شهروندان بوده که در قالب چهار برنامه پیش‌بینی، پیشگیری، مقابله و ترمیم در اولویت قرار گرفت.

وی با اشاره به کاهش ۳۳ درصدی وقوع سرقت‌های مهم در استان در ۶ ماهه نخست امسال عنوان کرد: کشف سرقت‌ها نیز ۱۷ درصد افزایش یافته است.

رئیس پلیس آگاهی استان زنجان با بیان اینکه تشدید برخورد با سارقان و مال‌خران از رویکردهای امسال است، تصریح کرد: ۵۵۰ وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودرو به مال‌باختگان بازگشت و ۲۰۰ مال‌خر دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه درصد کشف وقوع در سرقت‌های مهم ۷۵ درصد و در سرقت‌های خرد ۶۱ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: عمده سرقت‌های خرد توسط معتادان متجاهر سارق اتفاق می‌افتد که اگر زنجیره جمع‌آوری آن‌ها به اشتغال منجر شود تأثیر به‌سزایی در کاهش سرقت دارد.

آدینه‌لو بیشترین فراوانی سرقت را مربوط به مزارع و باغات، ساختمان‌های نیمه‌کاره و لوازم خودرو دانست و گفت: اکثر سارقان دستگیر شده دارای سوابق قبلی هستند و سن آن‌ها بین ۱۸ تا ۲۸ سال و عمدتاً دارای سابقه اعتیاد هستند.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۴۵ باند سارقان متلاشی شده است، عنوان کرد: ۳۰ درصد از سرقت‌های به‌وقوع پیوسته منجر به استرداد اموال به مال‌باختگان شده است.

رئیس پلیس آگاهی استان زنجان به کاهش فاصله وقوع تا کشف جرم در استان اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ درصد جرایم جنایی در استان کشف شده است.