زنجان-مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مناسب‌سازی محیط‌ها برای افراد دارای معلولیت ضروری است و باید ساختمان‌های دولتی و مراکز عمومی به‌گونه‌ای طراحی شود که برای همه قابل دسترسی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله خدابنده لو در جشنواره فرهنگی ورزشی ویژه ورزشکاران توان‌یاب که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در سالن همایش زیتون سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، بیان داشت: بسیاری از نابینایی‌ها قابل پیشگیری است و خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه از ۲۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان ۲ هزار و ۶۰۰ نفر نابینا هستند، ابراز داشت: حدود ۳۵ میلیون نابینا در دنیا وجود دارد و بیشتر این افراد در کشورهای در حال توسعه به ویژه در قاره‌های آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، گفت: در سال جاری، چهار هزار نفر از معلولین با تحصیلات دانشگاهی در آزمون استخدامی کشور پذیرفته خواهند شد که ۷۵ نفر از این ردیف‌ها مربوط به ادارات استان زنجان است.

خدابنده لو به علل نابینایی اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از این مشکلات از طریق مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری است و طبق آمار ارائه شده، در سال ۱۴۰۰، ۸۰۰ هزار نفر در ایران از مشکلات نابینایی رنج می‌بردند.

وی بر لزوم اهمیت مناسب‌سازی محیط‌ها برای افراد دارای معلولیت تأکید کرد و گفت: باید ساختمان‌های دولتی و مراکز عمومی به‌گونه‌ای طراحی شود که برای همه قابل دسترسی باشد.