قم- شهر مقدس قم در سوگ فراغ ولی نعمت خود بانوی کرامت رخت عزا به تن کرده و همه به اقامه عزا برای این بانوی مستوره و نستوه مشغول اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: ۲۳ ربیع الثانی سالروز رحلت شهادت گونه بانویی است که با ورود خود به قم این شهر را به ام‌القرای مذهب تشیع و مرکز بسط و نشر تفکر اهل بیت علیه السلام تبدیل کرد.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خواهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است که به عشق ولایت و برادر راهی سفر پر فرازی شد و قضا و قدر روزگار او را به سمت شهر مقدس قم کشاند تا دامان کرامت خود را بر سر مردمان این دیار پهن کند.

بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام ۱۷ روز مهمان مردمان شهر قم بود و غریبانه به دیار حق شتافت، البته امروز مردم این دیار مهمان این بانوی مکرمه هستند و همه را حول محور قدسی مجذوب خود کرده است.

در هر کجای این عالم هستی که باشی، غم از دست دادن مهمانی آن هم از سلاله عصمت و طهارت تو را اندوهگین و سر در گریبان می‌کند، این روزها هم چنین حال و هوایی بر اتمسفر دیار این بانو حاکم است.

مردمان دیار بانوی کرامت هرساله بر رسم ادب و وفاداری ۱۷ روز منتهی به شهادت جد رسول اکرم صلی الله علیه را گرامی می‌دارند و واپسین روزهای این ایام را سنگ تمام می‌گذارند تا باری دیگر سلاله‌های قدسی احساس غربت نکنند.

عراقی‌ها، ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها و دیگر ملیت‌های مختلف با برپایی موکب‌هایی در اطراف حریم بانوی کرامت به سوگ رحلت شهادت گونه این بانوی مستوره و نستوه می‌نشینند.

حریم قدسی این بانوی مستوره و نستوه برای اقامه عزای شب شهادت بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام رخت مشکین و عزا به تن کرده و این حضرت به نوکران و ذاکران اهل بیت علیهم السلام رخصت داده تا حال و هوای جان بخشی را در اتمسفر حرم مطهر رها کنند.

نزدیک مضجع این شفیعه که می‌شوی، جای سوزن انداختن نیست و خادمان با پرهای سبز رنگشان جان و روح آدمی را به یک سویی از حرم فرا می‌خوانند تا دیگر زائران نیز بتوانند به زیارت حضرت بیایند.

صحن و سرای حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در روز شهادت ایشان غلغله است و دسته‌های عزای هیئات مذهبی یک به یک و پشت به پشت یکدیگر راهی آرامگاه مقدس کریمه اهل بیت علیهم السلام می‌شوند.

در این حین دلدادگان در حال و هوای خود نیستند، گویا که جان به جان تسلیم گفته‌اند و به قدری غرق این دریای رحمت شده‌اند که در آسمان به تعلیق درآمده‌اند.

نسیم دلربای پاییزی گوش‌ها را نجوا می‌کند و همه در دل با عالمه غیرمتعلمه و شفیعه روز جزا درد و دل می‌کنند، یکی برای ازدواج، یکی موفقیت در کنکور و یکی دیگر برای شفای مریضان.

دسته‌های عزا یک به یک وارد صحن و سرای بانوی کرامت می‌شوند و این بانو دامان کرامت و رحمت خود را به روی همه گشوده است، این فضا به گونه‌ای است که فرض غربت حرام امری نا ممکن است.

برخی از زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نیز به یاد طفلان و کودکان آواره غزه و فلسطین و لبنان هستند و با رجزهای استکبار ستیز و دشمن شکن، از نا اهلان عالم بیزاری می‌کنند.

گروهی نیز پرچم کشورهای ایران، حزب الله لبنان، فلسطین و سوریه را به دست گرفته‌اند، اگر خود اهل این دیار نبودم قطع به یقین به وفاداری این مردم حسادت می‌ورزیدم.

از جمله برنامه‌هایی که برای سوگواری شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در شهر مقدس قم برگزار می‌توان به آئین شبیه خوانی، شمع گردانی، گل آرایی ضریح مطهر این بانو، برپایی مجالس عزاداری در مساجد، تکیه‌ها، هیئت‌ها، بقاع متبرکه، مسجد مقدس جمکران، آئین چهارپایه خوانی اشاره کرد.

حجت الاسلام ناصر رفیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: درباره شخصیت و مقام حضرت معصومه (س) روایات متعددی است که حتی قبل از تولد، ایشان مورد توجه بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: روایتی است که شخصی به دیدن امام صادق (ع) رفت و دید که نوزادی پسر در گهواره است و حضرت او را نوازش می‌کند؛ این شخص از حضرت پرسید نامش چیست؟ و حضرت فرمودند: نام پیغمبر خدا، موسی است؛ بعد امام صادق (ع) فرمودند خدا به او فرزندی به نام فاطمه عطا می‌کند که در قم دفن می‌شود و هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

وی ادامه داد: این روایت نشان از جایگاه و مقام حضرت معصومه (س) آن هم قبل از تولد است، هر چند مقام و جایگاه حضرت معصومه (س) مانند جایگاه حضرت زینب (س) نزد امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: بنابراین جایگاه و مقام حضرت معصومه (س) بالاست و یک تفاوتی که زیارت حضرت معصومه (س) با سایر امامزادگان دارد این است که علما و حتی مراجع کرامات ایشان را نقل کرده‌اند در صورتی که شاید برای برخی از امامزادگان، مردم عادی کراماتی نقل کرده باشند، اما درباره حضرت معصومه (س) علما و بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی، مرعشی نجفی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی کراماتی نقل کرده‌اند که نشان از جایگاه و مقام ایشان دارد.

وی تأکید کرد: حتی غیر از علما نیز به حضرت معصومه (س) ارادت داشتند از جمله ملاصدرا با اینکه عالم و عارف نبوده و یک فیلسوف بوده است در مشکلات علمی خود به حضرت معصومه (س) متوسل می شده و مقید به زیارت ایشان بوده است.

این استاد حوزوی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی نقل کرده‌اند که می‌خواستند با همراهی مرحوم آیت‌الله اشراقی کتابی درباره آیه تطهیر بنویسند و در این کتاب پاسخی به شبهات مربوط به اهل بیت (ع) را بدهند و ثابت کنند که این آیه درباره اهل بیت (ع) است.

وی اضافه کرد: آیت الله فاضل لنکرانی می‌گوید قبل از نوشتن کتاب به حرم حضرت معصومه (س) رفتم و به ایشان متوسل شدم و وقتی به منزل برگشتم نکات جدیدی و حتی پاسخ برخی شبهات به ذهنم من آمد و این کتاب را نوشتم. این کتاب اکنون با نام چهره‌های درخشان موجود است.

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های حضرت معصومه (س) نسبت به سایر امامزادگان این است که ایشان یک زیارتنامه مستقل دارند که آن را امام رضا (ع) بیان فرموده است. در صورتی که ما شاید در جهان چند صد هزار امامزاده داشته باشیم اما فقط سه امامزاده زیارتنامه مستقل دارند که حضرت عباس (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت معصومه (س) هستند.