رئیس جمهور اوکراین با تکرار ادعاهای این کشور و متحدانش، کره شمالی را نه تنها به ارسال سلاح بلکه اعزام نیرو برای روسیه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی است که کره شمالی نه تنها به روسیه تسلیحات می‌دهد بلکه با اعزام نیرو به این کشور در جنگ علیه کی‌یف کمک می‌کند.

رئیس جمهور اوکراین در نطقی شبانه مدعی شد: شاهد افزایش اتحاد روسیه و رژیم‌هایی همچون کره شمالی هستیم و این همکاری دیگر به انتقال تسلیحات محدود نیست بلکه عملاً درباره اعزام نفر (نیرو) از کره شمالی و اضافه شدن آنها به نیروهای ارتش اشغالگر حرف می‌زنیم!

به گفته وی، با توجه به تعمیق روابط روسیه با متحدانش، اوکراین و حامیانش باید واکنش خود را توسعه داده و متحول کنند. وی همچنین بر درخواستش برای افزایش حمایت نظامی از کی‌یف برای آنچه جلوگیری از وقوع جنگی بزرگ‌تر خوانده است، تاکید کرد.

وی افزود: خط مقدم به حمایت بیشتری نیاز دارد. وقتی درباره تأمین تسلیحات دوربرد و قابلیت‌های تعیین‌کننده برای نیروهای‌مان حرف می‌زنیم، صرفاً منظور فهرستی از تجهیزات نظامی نیست.

زلنسکی ادامه داد: موضوع افزایش فشار بر دشمن است؛ فشاری که از مدیریت آن از عهده روسیه خارج باشد و مساله حتی جلوگیری از جنگی بزرگ‌تر است!

درخواست‌ها و تلاش‌های مذبوحانه زلنسکی از متحدانش برای صدور مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد غربی برای حمله به عمق خاک روسیه و کاهش ظرفیت این کشور برای تداوم جنگ، تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

با این حال، وی با اشاره به ادامه تلاش برای گرفتن چراغ سبز، اضافه کرد: صلح حقیقی تنها از طریق قدرت حاصل خواهد شد و برای دستیابی به چنین قدرت و صلحی واقعی، تمام هفته آینده صرف کار با شرکای‌مان درباره این موضوع خواهد شد.

سران کشورهای غربی قرار بود هفته گذشته در آلمان درباره این مساله دیدار کنند اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سفرش را به دلیل طوفان «میلتون» که فلوریدا را درنوردیده است، لغو کرد. انتظار می‌رود که او هفته جاری به آلمان سفر کند و جنگ اوکراین در رأس دستور کار اوست.

پیشتر، کیم یونگ هیون، وزیر دفاع کره جنوبی مدعی شده بود که اعزام نیرو از کره شمالی به جبهه نبرد در اوکراین برای کمک به روسیه «بسیار محتمل» است. او همچنین مدعی شد که با این حساب، احتمال صحت گزارش‌ها درباره کشته شدن افسران کره شمالی در اوکراین، زیاد است. روسیه این اخبار را تکذیب کرده است. روابط بین مسکو و پیونگ‌یانگ از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی سپتامبر ۲۰۲۳ در سفری کم‌سابقه با قطار به شرق روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین، همتای روس خوی دیدار و از پایگاه‌ها و کارخانه‌های تولید سلاح این کشور بازدید کرد.

همچنین پوتین در ماه ژوئن، برای نخستین بار در ۲۴ سال گذشته به پیونگ‌یانگ سفر کرد و کیم در دیدار با وی، نسبت به حمایت و همبستگی کامل با مسکو در جنگ علیه اوکران متعهد شد. آمریکا، کره جنوبی و اوکراین، پیونگ‌یانگ را به ارسال سلاح برای روسیه متهم کرده‌اند. ناظران تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی در ماه آوریل مدعی شدند که بقایای موشکی که دوم ژانویه به خارکف اصابت کرد، متعلق به موشک بالستیک «هوآسونگ -۱۱» ساخت کره شمالی است.