پرونده مسابقات تنیس روی میز قهرمانی آسیا و نشست‌های جانبی آن در حالی برای ایران بسته شد که سقوط، کسب سهمیه جهانی، دستیابی به کرسی بین المللی و البته معرفی یک پدیده سهم نمایندگان کشورمان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و هفتمین دوره مسابقات تنیس روی میز در حالی با رقابت نمایندگان کشورهای مختلف در آستانه قزاقستان پیگیری شد که سهم ایران از مجموع رقابت های برگزار شده در بخش های تیمی، انفرادی، دوبل و میکس دوبل کسب یک سهمیه جهانی بود.

این مسابقات محلی برای توزیع سهمیه جهانی در بخش های انفرادی، دوبل و میکس دوبل بود. ایران در بخش میکس دوبل که اصلا نماینده ای نداشت و در بخش دوبل هم روی کسب سهمیه توسط ترکیب های مردان و بانوان حسابی باز نکرده بود اما امید داشت در بخش انفرادی و از مجموع ۵۵ سهمیه توزیع شده در این بخش (۲۶ سهمیه مردان و ۲۹ سهمیه بانوان) نتیجه ای حاصل شود.

این امید توسط نوشاد عالمیان به نتیجه رسید. او با عملکردی که در مرحله یک شانزدهم نهایی داشت و بردی که برابر «لیانگ جینگ کون» نفر پنجم جهان از چین به دست آورد، تک سهمیه جهانی تنیس روی میز ایران برای از مسابقات قهرمانی آسیا را به نام خود ثبت کرد تا همچون دوره قبل، در دوره جدید رقابت های قهرمانی جهان هم حضور داشته باشد.

اگرچه نوشاد عالمیان در نهایت موفق به کسب مدال آسیایی نشد اما با سهمیه خود، برای تنیس روی میز ایران در آسیا آبروداری کرد به خصوص که در بخش تیمی، ایران در هیچ یک از بخش های مردان و زنان نتوانسته بود حداقل جایگاه قبل را حفظ کرد.

دیدارهای تیمی مسبقات قهرمانی آسیا زودتر از دیدارهای انفرادی برگزار شد، در این بخش از مسابقات تیم بانوان ایران که در دوره قبل نهم شده بود به جایگاه سیزدهم اکتفا کرد و تیم ملی مردان هم جایگاهی بهتر از هشتمی کسب نکرد در حالیکه در دوره پیشین موفق به کسب رده ششم شده بود و به همین دلیل از دیدارهای مقدماتی این دوره معاف شد.

بنیامین فرجی پدیده ۱۴ تنیس روی میز ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

در آلماتی، تیم ملی ایران در دیداری قابل پیش بینی مقابل چین که قهرمانی جهان و المپیک در یدک می کشد، شکست خورد و در ادامه هم با قبول شکست برابر ژاپن و تیم میزبان متحمل سقوط شد.

فدراسیون تنیس روی میز که سال گذشته در بازی های آسیایی صاحب دو مدال تاریخی شد و برای المپیک هم با دستیابی به سهمیه، حضور حداکثری در پاریس داشت، باید خیلی زود عملکرد اینگونه ملی پوشان در آستانه را واکاوی کند تا جلوی تکرار آن در میادین آتی را از همین حالا بگیرد همانگونه که باید از همین حالا به فکر سرمایه گذاری بیشتر بر روی پدیده جدید بزرگسالان خود برای بهره برداری های بیشتر در آینده باشد.

بنیامین فرجی که طی سال های گذشته در رده سنی نوجوانان و جوانان بارها استعداد و توانایی های خود را نشان داد و با قرار گرفتن در رده نخست رنکینگ جهانی جوانان هم این مهم را ثابت کرد، در مسابقات قهرمانی آسیا و در اولین دیدار تیمی ایران، مقابل «وانگ چوکین» نفر نخست رنکینگ جهانی بزرگسالان که مدال طلا تیمی و میکس دوبل بازی های المپیک را هم در کارنامه دارد، پیروز شد و اینگونه شگفتی بزرگی را برای خود رقم زد.

این بازیکن ۱۴ ساله در بخش انفرادی و در مرحله یک سی و دوم هم برابر «لین شیدونگ» نفر سوم رتبه بندی دنیا از چین عملکرد خیره کننده ای داشت و به سختی اجازه پیروزی ۳ به ۲ به این بازیکن داد. عملکرد فرجی وقتی چشمگیرتر می شود که در همین رقابت ها بازیکنی مانند امیرحسین هدایی نتوانست در حد نام خود و عملکردی که در بازی های آسیایی داشت، کمک حال تیم ملی ایران باشد.

در هر صورت تنیس روی میز ایران از اعزام تیم های ملی مردان و زنان خود به مسابقات قهرمانی آسیا فقط به یک سهمیه جهانی دست یافت اگرچه در با برگزاری مجمع کنفدراسیون تنیس روی میز آسیا در حاشیه همین رقابت ها و ورود مهرداد علی قارداشی به هیات رییسه جهانی، صاحب کرسی بین المللی هم شد.