رئیس هیئت نمایندگان عضو IPU مجلس گفت: تلاش داریم تا یک قطعنامه جامع با محوریت آتش‌بس، تبادل زندانیان و خروج نیروهای متجاوز از غزه آماده شده و به تصویب برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی، با اشاره به بخشی از سخنرانی خود در نشست اتحادیه بین المجالس آسیایی(APA)، مسئله اساسی یک سال اخیر را شرایط ویژه حاکم بر منطقه غرب آسیا عنوان کرد و گفت: امروز مردم بی گناه و مظلوم از جمله زنان و کودکان در کرانه باختری و لبنان توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران می‌شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی رغم کارشکنی شورای امنیت، سازمان ملل قطعنامه‌ای در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها تصویب کرد، اظهار کرد: با این حال IPU در اجلاس‌های قبلی خود که در آنگولا و ژنو برگزار شده بود، نتوانست در این خصوص به یک تصمیم واحد برسد، از این رو باید حتماً در این اجلاس به یک نتیجه واحد برسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در نشست APA یک نماینده از ایران و یک نماینده از کشور دیگری انتخاب شدند تا روی متن قطعنامه ماده اضطراری کار کنند، گفت: رئیس مجلس نیز در نشست اتحادیه بین المجالس آسیایی گزارش جامعی ارائه کرد که از سفر خود به بیروت داد و گفت که بسیار مهم و حاوی پیام حمایتی از سوی ایران برای کمک به جریان مقاومت بود.

متکی ادامه داد: همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سخنرانی خود به بیان واقعیات منطقه پرداخت تا تصمیم گیری مناسبی در پایان نشست در خصوص حل مسأله فلسطین انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم همچنین با اشاره به پیشنهاد خود در گروه بین المجالس آسیایی، عنوان کرد: پیشنهاد تعیین نمایندگانی برای ایجاد یک کمیته اضطراری مرتبط با فلسطین و لبنان از سوی ایران داده شد و جمع بندی دبیرکل گروه بین المجالس آسیایی این بود که کمیته فلسطین با نایب رئیسی فلسطین و نمایندگی ایران تشکیل شود تا به این مسأله کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از یافته‌های انیشتین برای ساخت بمب هسته‌ای که علیه مردم هیروشیما استفاده شد، عنوان کرد: کشورها بدون توجه به تعهدات خود در قبال علم و انرژی باعث وقوع فجایعی همچون انفجار وسایل ارتباطی می‌شوند که در واقع یک وسیله خدماتی برای رفاه مردم بوده، اما اکنون یک اقدام تروریستی را رقم زده است که باید از سوی کشورها محکوم شود.

رئیس هیئت نمایندگان عضو IPU مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در جریان گفتگوهای خود تلاش داریم تا یک قطعنامه جامع با محوریت آتش بس، تبادل زندانیان و در کنار آن خروج نیروهای متجاوز از غزه آماده شده و به تصویب برسد.