محققان نانوذراتی ابداع کرده اند که رگ ها را پاکسازی می کند و ریسک تصلب شرایین را کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پلاک های چسبنده ای که در دیواره رگ های خونی تجمیع می شوند، حمله قلبی و سکته را در پی دارند. اکنون طی یک روش درمانی جدید در آزمایشی جدید روی خوک ها، نانوذراتی پلاک های مذکور را به طور ایمن از بین بردند.

چربی، کلسترول و دیگر مواد موجود در خون طی گذر زمان به شکل پلاک هایی در دیواره رگ ها جمع می شوند. این امر به مسدودسازی مستقیم رگ منجر می شود یا یک واکنش التهابی به نام تصلب شرایین(آترواسکلروز) را در پی خواهد داشت. هر دو حالت به حمله قلبی و سکته منجر می شوند.

برایان اسمیت یکی از مولفان ارشد پژوهش در این باره می گوید: از آنجایی که چنین پلاک‌هایی لزوماً قسمت زیادی از شریان را مسدود نمی‌کنند، و از آنجایی که اثرات پارگی می‌تواند به طور ناگهانی جریان خون را کاملاً مسدود کند، چنین حمله قلبی ممکن است ناگهانی اتفاق بیفتد.

بخشی از این مشکل تصلب شرایین آن است که سلول های مرده در بافت قلبی به طور کامل توسط سلول های ایمنی پاک نمی شوند. این سلول ها مولکول هایی به نام CD۴۷ تولید می کنند که یک سیگنال «من را از بین نبر» برای سلول های ایمنی می فرستند. تحقیقات پیشین نشان داده بود سلول های مسدود کننده CD۴۷ به سلول های ایمنی اجازه می دهند دوباره سلول های مرده را پاکسازی کنند اما در این فرایند به گلبول های قرمز خون حمله می کنند و همین امر به آنمی منجر می شود.

در تحقیق جدید محققان ازنانوذرات CD۴۷ استفاده کردند که نسبت به مونوسیت ها و ماکروفاژها( ۲ نوع سلول ایمنی که با التهاب در پلاک ها مرتبط هستند) هدفمند تر هستند. این دو نوع سلول ایمنی با التهاب در پلاک ها نیز ارتباط دارند.

روش درمانی جدید هنگام آزمایش روی خوک تصلب شرایین را بدون آسیب به سلول های خونی کاهش داد.

همچنین این آزمایش نشان داد نانو ذرات را می توان در مقیاس کلان تولید کرد تا در بدن خود انسان فعالیت کنند.