سنندج_رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی استان به ۱۳۰ دانش‌آموز دارای آسیب بینایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، طالب محمدی، پیش از ظهر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که به صورت نمادین در مدرسه استثنایی امید شهرستان دیواندره برگزار شد، با تبریک روز جهانی نابینایان (عصای سفید) اظهار کرد: روز جهانی نابینایان جشن انگیزه، توان، اراده، دستاورد و موفقیت‌های نابینایان است و دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی کردستان آموزش می‌بینند و توانایی خود را پرورش می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه مدارس با نیاز ویژه برای دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی در شهرهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه فعال است، افزود: ۱۳۰ دانش‌آموزان دختر و پسر دارای آسیب بینایی در دوره‌های مختلف تحصیلی مشغول تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان کرد: امسال شعار روز جهانی نابینایان «دسترسی به فناوری نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان» است که ضمن آگاه‌سازی جامعه باید برای احیای حقوق نابینایان گام برداشت و بر مسائل افراد نابینا و کم‌بینا تمرکز داشت.

محمدی تصریح کرد: دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید در مدارس عادی و در کنار همسالان خود به تحصیل می‌پردازند.

وی به موفقیت‌های بزرگ نابینایان در طول تاریخ پرداخت و افزود: رودکی شاعر بزرگ ایرانی، هلن کلر نویسنده و فعال اجتماعی، کلود مونه نقاش فرانسوی و بنیان‌گذار مکتب امپرسیونیسم و فرانکلین دلانو روزولت از جمله تاریخ ساز ترین نابینایان هستند و این نشان می‌دهد هیچ چیز نمی‌تواند مانع بروز استعدادهای افراد باشد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان اضافه کرد: متولیان تعلیم و تربیت باید زمینه‌ای فراهم کنند تا دانش‌آموزان بتوانند با هر استعداد و محدودیتی که دارند دانش خود را به روز کنند و توانایی‌های خود را نشان دهند.

محمد. یادآور شد: ارتقا همکاری با بهزیستی، جلب مشارکت کتابخانه مرکزی و کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان، تعامل با مشاور امور معلولان استانداری، برگزاری کارگاه آموزش خط بریل، دوره‌های باز آموزی و ضمن خدمت برای به روز نگه داشتن اطلاعات تخصصی همکاران در راستای آموزش دانش آموزان دارای آسیب بینایی از اقداماتی است که در استان و برای دانش‌آموزان بانیازهای ویژه پیگیری شده است.