وزیر نیرو با بیان اینکه ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد، گفت: ابتدا باید سهمیه بندی عادلانه انرژی صورت بگیرد و مازاد بر الگوی مصرف در بازار دیگری تهیه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی آبادی، وزیر نیرو امروز در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی و بهره‌وری انرژی گفت: مبنای زندگی بشر انرژی است که از منابع اولیه بوده و خوشبختانه کشور ما در منابع اولیه انرژی مطلوبی چه از حیث تجدید پذیر و چه از حیث غیر تحدید پذیر دارد.

علی آبادی افزود: کشور ما دومین رتبه ذخایر گازی را دارد که نزدیک به ۳۴ تی اس ام گازی از آن جمله است. رتبه چهارم ذخایر نفتی و در مجموع رتبه اول انرژی را به خود اختصاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: از نظر تولید فرآورده نیز وضعیت مطلوبی داریم؛ ۱۱۰ میلیون لیتر فرآورده و ۵۵ میلیون لیتر مازوت و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم اما باز هم ناترازی انرژی داریم.

علی آبادی اضافه کرد: ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف می‌کنیم ارزش آن در اروپا چقدر است؟

به گفته وی، کل درآمد نفتی ما ۵۰ میلیارد دلار است که در کشور ما ۲۰۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌شود که ممکن است ارزانی انرژی منجر به این موضوع شده باشد.

علی آبادی اضافه کرد: اشتباه اصلی در اقتصاد انرژی است زیرا صرفه‌جویی در آن وجود ندارد به همین دلیل ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد. اگر بخواهیم اقتصاد انرژی را اصلاح کنیم باید خودروی برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کرد.

به گفته وزیر نیرو، اگر ۱۰۰ هزار تاکسی برقی باشد به ۲۰۰ مگاوات برق نیاز است.

علی آبادی اضافه کرد: ابتدا باید سهمیه بندی عادلانه انرژی صورت بگیرد و مازاد بر الگوی مصرف در بازار دیگری تهیه شود.

وزیر نیرو عنوان کرد: ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در برنامه داریم که در صورتی که تمایل برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم البته موانعی در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال آینده ۱۴ پروژه کلان تنظیم کرده است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به احداث نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر جدید، افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود، تعمیرات به موقع نیروگاهی، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف و هوشمندسازی صنعت برق اشاره کرد.

علی آبادی بر ضرورت تهیه پیوست فرهنگی برای اقدامات وزارت نیرو در راستای اصلاح اقتصادی صنعت برق تأکید و در همین رابطه بیان کرد: مردم باید بدانند آن دسته افرادی که به صورت غیرمجاز اقداماتی مانند استخراج رمز ارز انجام می‌دهند و مصارف بسیار بالای برق دارند، به صورت غیرمستقیم از حق و حقوق عموم مردم برداشت می‌کنند و لذا افزایش تعرفه برق برای این افراد نه تنها ناعادلانه نیست، بلکه اتفاقاً در راستای اجرای عدالت و جلوگیری از تضییع حق دیگران اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو از هر گونه هرگونه‌ایده نوآورانه و مؤثر که توسط جامعه دانشگاهی، پژوهشگران و بخش خصوصی در حوزه ارتقای بهره‌وری انرژی و بهینه‌سازی مصرف تهیه شده باشد، استقبال می‌کند وامیدواریم با کمک همدیگر بتوانیم در سال‌های آینده علاوه بر کاهش ناترازی انرژی برق در کشور شاهد افزایش رفاه عمومی در این حوزه باشیم.