شهردار تهران گفت: سال گذشته تهران فقط ۱۰ روز هوای پاک داشت و ۱۱۹ روز هوا ناسالم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی و بهره‌وری مصرف انرژی گفت: ما در شهر تهران مسیری را آغاز کردیم که در افق ۱۰ ساله یعنی تا ۱۴۱۰ برنامه‌هایی را برای بهینه سازی مصرف انرژی اجرا کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته تهران تنها ۱۰ روز هوای پاک داشت و ۱۱۹ روز هوا ناسالم بود.

شهردار تهران اضافه کرد: باید برای زیست در تهران آرامش و سلامت را مهیا کنیم که برای تحقق این امر ۳ مسیر کاهش مصرف، تغییر خط مصرف و مسیر سوم حرکت جهت تولید را تعریف کرده‌ایم.

وی توسعه زیرساخت‌های ناوگان عمومی و کاهش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین در شهر را از برنامه‌های اساسی مجموعه مدیریت شهری برای کنترل شدت مصرف سوخت دانست و تصریح کرد: البته فاصله میان وضع موجود تا وضع مطلوب، بسیار معنادار است. مثلاً در حوزه اتوبوس در سال ۱۴۰۰، تنها ۱۸۸۰ اتوبوس تحویل ما شد که از آن تعداد ۸۶۰ دستگاه فعال در خطوط وجود داشت.

زاکانی گفت: همین کمبودها در حوزه مترو، تاکسی و ون نیز وجود داشت. تلاش کردیم با برنامه‌ریزی قدرالسهم استفاده شهروندان از وسائط عمومی را از نصاب ۳۴ درصدی که وجود داشت، تا ۷۰ درصد افزایش دهیم. با همین توسعه ناوگان عمومی می‌توانیم چه شدت مصرف انرژی در تهران را چه موضوع ترافیک را و چه موضوع آلودگی هوا را سر و سامان دهیم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: تا امروز ۲۹ اصلاح را از ۹۸ اصلاح تقاطع هندسی انجام دادیم. ۲۶ عدد اصلاح را هم امسال انجام می‌دهیم. در سال بعد این موضوع به اتمام می‌رسد.

وی افزود: این امر علاوه بر خدماتی که برای مردم ایجاد می‌کند، حداقل یک‌میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را کاهش می‌دهد.

زاکانی گفت: مناسب‌سازی شهر با هوشمندسازی، اصلاح زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود.

شهردار تهران اضافه کرد: هم اکنون در حال توسعه مترو هستیم، روزی که ما مترو را تحویل گرفتیم، ۱۴۲ ایستگاه داشتیم، در حال حاضر ۱۵۹ ایستگاه داریم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در آن زمان ۲۵۴ کیلومتر مترو داشتیم که اکنون ۳۳۰ کیلومتر مترو داریم. در این ۲ الی ۳ سال مترو را توسعه دادیم اما واگن اضافه نشد. بنابراین این امر باعث شد سرفاصله‌ها افزایش پیدا کند.