گرگان- مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: گلستان نیازمند نصب سیستم نیروگاه زباله سوز است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ملک شاهکویی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روش‌های سنتی دفع زباله نمی‌توانند در جوامع امروزی و شهرها از کارآیی لازم برخوردار باشند. در روش‌های سنتی معمولاً زباله‌ها از محل تولید جمع آوری شده و به محل‌های دیگری در خارج از شهر منتقل می‌شوند و در آنجا دفع می‌شوند از این رو این سازمان در جهت بهینه سازی و ارتقا مدیریت پسماند در استان به دنبال روش‌های جدید زباله سوز و غیره در این حوزه است.

وی افزود: مدیریت پسماند به روش زباله‌سوزی از بهترین روش‌های متداول کاهش دفع زباله در دنیاست که از مزایای آن می‌توان به تولید انرژی برق، تولید مصالح ساختمانی با استفاده از خاکستر حاصل و درنهایت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی علی‌الخصوص آلودگی محیط با شیرابه اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: در همین راستا با به کارگیری متخصصین ذیربط و با دعوت از شرکت‌های پیمانکار این حوزه، کارشناسان و مدیران ارشد سازمان مدیریت پسماند جلسات متعددی به منظور هماهنگی و بررسی فنی مباحث پیرامون احداث پروژه برگزار شد.

انتقال ۹۰۰ تن زباله به سایت‌های گلستان

وی در خصوص وضعیت مدیریت پسماند در استان گفت: در حال حاضر در استان گلستان ۹۰۰ تن زباله به سایت‌های استان منتتقل و بعد از پردازش دفع بهداشتی می‌شود.

ملک شاهکویی خاطر نشان کرد: شیوه اصولی پردازش کاهش حجم فیزیکی بیولوژیکی است در این شیوه پسماندهای آلی طی فرایند هوازی به موادآلی پایدار یعنی کمپوست تبدیل می‌شود لذا در راستای اهداف عالیه محیط زیستی و ارتقا روش‌های نوین دنیا این سازمان نخستین جلسه با حضور حسینی مدیر کل دفتر توسعه نیروگاه‌های زیست توده ساتبا (وزارت نیرو) و اعضا هیأت مدیره سازمان برگزار کرد که در این جلسه مکانیزم‌های حمایتی ساتبا برای جذب سرمایه گذاری در جذب زیست توده مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: مطابق با مطالعات انجام شده و نظرات کارشناسی احداث هاضم بی هوازی جهت پسماند آلی و نیروگاههای زباله سوز جهت پسماندهای ریجکتی مورد نیاز است که هردو سیستم قابلیت تولید برق و عرضه در بورس را دارد.

ملک شاهکویی گفت: با توچه به اهمیت موضوع بلافاصله دومین جلسه در دفتر ساتبا با حضور پیمانکار برگزار شد که در این جلسه مدل‌های مالی سرمایه گذاری توسط مدیر کل دفتر توسعه نیروگاه‌های زیست توده بیان و مقرر شد سرمایه گذار طی مدت یک هفته آنالیز ارزی از طرح تهیه و ارائه کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان با اشاره به اینکه از آخرین تکنولوژی روز دنیا برای احداث این زباله سوز استفاده خواهد شد، گفت: بر اساس ظرفیت زباله‌های استان گلستان، نوع زباله و شرایط آب و هوایی این زباله سوز فعال خواهد شد و امید است این سیستم در آینده نزدیک در استان راه اندازی شود تا بتوانیم فصل جدیدی در مدیریت پسماند استان در جهت رفاه و آسایش هم استانی‌های خلق کنیم.