به موجب ماده ۱۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی کشور در تعیین عیار رسمی و انگ‌گذاری مصنوعات فلزی گران‌بها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ممکن است اصطلاح انگ طلا را در طلافروشی‌ها یا صحبت‌های سرمایه‌گذاران حوزه طلا و فلزات گران‌بها، شنیده باشید.

در زمان خرید مصنوعات فلزی از جنس طلا یا نقره حتماً متوجه برخی کدها روی آن شده‌اید. این کدها به اصطلاح «انگ» نامیده می‌شوند و هر کدام معنای خاص خود را دارند که می‌توانند اطلاعاتی مانند نوع فلز به کار رفته، عیار، کشور سازنده و برند طراحی و تولید آن را نشان بدهد.

تمام مصنوعات فلزی گران‌بها لازم است کد شناسایی داشته باشند تا از هرگونه فروش جنس تقلبی از طرف سازنده جلوگیری شود. این کد در واقع تأییدی بر اصالت کالاست.

مصنوعات فلزات گران‌بها شامل چه فلزاتی می‌شود؟

بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور فلزات گران‌بها شامل طلا، نقره و پلاتین می‌شود.

مصنوعات فلزات گران‌بها، مصنوعاتی است که با تغییر در شکل و خصوصیات فلزات گران‌بهای خام و ایجاد ارزش افزوده در آن به منظور استفاده به عنوان زیورآلات، ظروف، تزئینات و یا بهره‌برداری تجاری و صنعتی ساخته می‌شود.

فلزات گران‌بهای ذوب شده خام، قطعه فلز گران‌بهای قالبی است که از ذوب مصنوعات قراضه و سایر اشکال فلزات گران‌بها در ابعاد و اوزان مختلف به صورت تسمه یا نوار تولید می‌شود که مشخصات تولیدکننده، عیار و وزن موجود بر روی آن حک شده است.

مرجع رسمی انگ‌گذاری مصنوعات فلزی گران‌بها در کشور کجاست؟

سازمان ملی استاندارد ایران تنها مرجع انگ‌گذاری و تعیین عیار فلزات گران‌بها در داخل کشور است.

مصنوعات فلزی گران‌بها مشمول استاندارد اجباری بوده و تولید و فروش آن‌ها بدون داشتن علامت استاندارد، عیار مصنوع و کد سازنده، ممنوع است.

به موجب ماده ۱۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی کشور در تعیین عیار رسمی و انگ‌گذاری مصنوعات فلزی گران‌بها است.

در همین رابطه ماده ۶ آئین‌نامه اجرایی قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد نیز مقرر داشته است: در راستای اجرای ماده (۱۳) قانون، در زمینه واپایش (کنترل) عیار مصنوعات فلزی گران‌بهای عرضه شده در سطح کشور، سازمان ملی استاندارد مجاز است علاوه بر رویه‌های نظارتی خود نسبت به نمونه‌برداری فلزات گران‌بها از مراکز عرضه به صورت امانی اقدام کند.

انگ طلا چیست؟

انگ (purity) طلا، میزان خلوص طلاست. میزان خلوص طلا را با عیار آن مشخص می‌کنند و عیار طلا به صورت درصدی است. کد انگ طلا با حرف K مشخص می‌شود و این حرف K همان عیار طلا را نشان می‌دهد.

عیار، با اعدادی مانند ۱۸، ۲۴ و… مشخص می‌شود. عدد عیار به همراه حرف k انگلیسی روی طلا حک می‌شود. حرف انگلیسی k در کنار اعداد در واقع حرف اول کلمه «kara» به معنای عیار است. هر چه عیار بیشتر باشد، طلای مورد نظر خالص‌تر و قیمت آن بالاتر است.

به این عدد که در کنار k قرار می‌گیرد، انگ گفته می‌شود. پس انگ در واقع همان عدد عیار طلاست و به طلافروش کمک می‌کند تا خلوص و ارزش طلا را بسنجد.

ری‌گیری طلا چیست؟

برای درک بهتر مفهوم انگ، باید با فرآیند ری‌گیری هم تا حدودی آشنایی داشته باشید. طلای کهنه یا مستعمل و یا طلایی که به هر دلیلی دیگر قابل استفاده نیست را به مراکز ری‌گیری می‌دهند تا آن را ذوب کنند. در این مراکز طلا ذوب می‌شود. در این صورت طلاساز دیگر نمی‌تواند عیار طلاهای ذوب شده را تشخیص دهد. پس طلاها را به آزمایشگاه‌های مخصوص می‌فرستد تا با انجام چند مرحله عیار آن‌ها مشخص شود. پس از تشخیص عیار، انگ طلا روی آن ثبت و حکاکی می‌شود.

مراحل ری‌گیری طلا به چه صورت است؟

-خورد و پودر کردن طلا با کمک ابزارهای خاص

-ذوب طلای خورد شده با حرارت

-قالب‌گیری طلای ذوب شده و ارسال به آزمایشگاه

-مشخص کردن عیار طلا با استفاده از دستگاه‌های عیارسنجی

-حکاکی انگ یا همان عیار طلا روی آن

رابطه انگ طلا با قیمت طلا

انگ ارزش، عیار و قیمت طلا را نشان می‌دهد، بنابراین هنگام خرید طلا باید به آن بسیار دقت کرد و بررسی شود که حتماً روی طلا حک شده باشد.

مشخص کردن انگ و عیار در سهولت خرید و فروش و تعیین قیمت طلا مؤثر است. طلاهایی که انگ k۲۴ دارند، از خلوص بیشتری برخوردارند و قیمت بالاتری دارند. طلای خالص نرم‌تر است و محدودیت کاربرد دارد.

انگ طلا در واقع همان شماره رسید یا کدی است که پس از ری‌گیری یا آزمایش طلا در آزمایشگاه‌های تخصصی بر روی طلا درج می‌شود. این کد بیانگر خلوص و عیار تأیید شده طلا توسط آزمایشگاه است.

با استعلام این کد می‌شود عیار، آزمایشگاه و تاریخ آزمایش را استعلام کرد و بر این اساس خرید و فروش طلاهای انگ دار نسبت به طلاهای بدون انگ مطمئن‌تر است.

هرچند احتمال تقلب حتی در مورد طلاهای انگ دار نیز کماکان وجود دارد و ارجاع مجدد طلا به آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات مجدد و تأیید اطلاعات قبلی، تا حد زیادی می‌تواند نگرانی‌های مربوط به تقلب را از بین ببرد.

امکان استعلام انگ طلا از آزمایشگاهی که کد انگ را حک کرده یا از سایت reygiri.com یا reytala.ir وجود دارد. با وارد کردن کد مربوط به انگ طلا که روی آن حک شده است، می‌توان به اطلاعات دقیق آن شامل تاریخ ری‌گیری، عیار آن و همچنین مرکز و آزمایشگاهی که سنجش عیار در آن انجام شده است دستیابی پیدا کرد.