لیگ برتر فوتبال انگلیس به جمع کسانی پیوست که قصد دارند از فیفا به دلیل ایجاد تقویم «فوق فشرده» که موجب آسیب به لیگ ها و سلامت بازیکنان می شود، شکایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، لیگ‌های فوتبال اروپایی و اتحادیه‌های فوتبال قصد دارند امروز دوشنبه ۲۳ مهر شکایتی قانونی را به «کمیسیون قضائی اروپا» ارائه دهند و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) را به سوءاستفاده از موقعیت خود در مدیریت مسابقات فوتبال متهم کنند.

این گروه که شامل اتحادیه لیگ برتر انگلیس نیز می‌شود، اعلام کرده است که فیفا بدون مشورت با آن‌ها تقویم جدیدی برای مسابقات در مارس سال گذشته منتشر کرده که این موضوع باعث ایجاد فشردگی شدید در برنامه مسابقات شده است.

اعلام برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها با حضور ۳۲ تیم نقطه عطفی در این ماجرا بوده است. اما به گفته اتحادیه‌ها، مشکل اصلی این است که فیفا به جای در نظر گرفتن منافع لیگ‌ها و بازیکنان، منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار داده که به زیان لیگ‌ها و سلامت بازیکنان عمل می کند و رفتار فیفا در مواجه با زیرمجموعه های خود را زیر سوال برده است.

یکی از نمونه هایی که این اختلافات در آن بروز پیدا کرده درخواست باشگاه منچسترسیتی برای به تعویق انداختن مسابقات لیگ برتر انگلیس در ابتدای فصل آینده است. این باشگاه به دنبال زمان بیشتر برای ریکاوری بازیکنان خود پس از حضور در جام جهانی باشگاه‌هاست. اما مسئولان لیگ برتر انگلیس به این نکته اشاره می‌کنند که لیگ برتر از ۳۰ سال پیش با ۲۰ تیم برگزار می‌شود و فشردگی مسابقات در سطح باشگاهی نتیجه گسترش رقابت‌های بین‌المللی است یوفا و فیفا عامل آن هستند.

فیفا در پاسخ به این اتهامات اعلام کرده است که تقویم مسابقاتی که در کنگره ۲۰۲۳ در رواندا معرفی شد، نتیجه مشورت‌های گسترده و فشرده بوده و این سازمان حق دارد مسابقاتی مانند جام جهانی باشگاه‌ها را سازماندهی کند، مشروط به این‌که در چارچوب تقویم توافق‌شده باشد.

همچنین اتحادیه «فیفپرو اروپا» (شاخه اروپایی اتحادیه جهانی بازیکنان حرفه‌ای فوتبال موسوم به «فیفپرو») هم به حمایت از باشگاه ها پرداخته و در شکایت علیه فیفا سهیم خواهد بود.

در این میان، چندین بازیکن نیز نسبت به این وضعیت اعتراض کرده‌اند و خواهان تغییرات در تقویم مسابقات شده‌اند. از جمله این بازیکنان، رودری، هافبک اسپانیایی تیم منچسترسیتی است که اظهار داشت بازیکنان در آستانه اعتصاب بودند. نکته قابل توجه این است که او پس از این اظهارات دچار مصدومیتی جدی شد و فصل را از دست داد.