کرمان_معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اعلام کرد: در ۲۱ حوزه قضایی روند وقوع جرم سرقت کاهشی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی قویدل، ظهر دوشنبه در نهمین جلسه جامع پیشگیری از سرقت دادگستری کرمان گفت: بیشترین کاهش سرقت‌ها استان کرمان طی شش ماهه ابتدای سال جاری به ترتیب مربوط به شهرستان‌های زرند با ۴۴ درصد کاهش، منوجان با ۴۰ درصد کاهش، عنبرآباد با ۲۹ درصد کاهش، نرماشیر با ۲۶ درصد کاهش، کشکوئیه و گلباف هرکدام ۲۵ درصد کاهش، بافت و بردسیر ۲۲ درصد کاهش و حوزه‌های سیرجان – رابر- راور- رفسنجان – رودبار جنوب – جیرفت – کرمان – قلعه گنج و… بین ۳ تا ۲۰ درصد کاهش بوده است.

وی در تشریح و معرفی فعالیت‌های سامانه همیاب ۲۴ گفت: این سامانه دانش بنیان و برای استعلام و ردیابی گوشی تلفن همراه با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با همکاری اپراتورهای مخابراتی، اصناف، کلانتری‌ها و… بستر تسریع فرآیند ردیابی گوشی همراه و وسایل الکترونیکی فراهم نموده است.

قویدل بیان داشت: سامانه همیاب ۲۴ با ارائه قابلیت و استعلام رجیستری گوشی و استعلام سرقتی گوشی، تبلت و لپ تاپ گامی مؤثر در راستای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه خرید و فروش دستگاه‌های دیجیتال سرقتی برداشته است.

این مقام قضائی عنوان داشت: همکاری و تعامل برون سازمانی در زمینه پیشگیری از سرقت رو به بهبود است و اقدامات پیشگیرانه با همین جدیت پیگیری می‌شود.

وی اقدامات اصناف، شهرداری در زمینه پایش تصویری و پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی و اداره برق شمال استان در زمینه پیشگیری و انجام اقدامات امنیتی، انتظامی و پابندهای الکترونیک مثبت ارزیابی کرد و افزود: استمرار اقدامات فوق رمز موفقیت در پیشگیری از سرقت است.

قویدل افزود: با تمرکز بر سه وجه سارق، مالک و بازارهای خرید و فروش اموال مسروقه، انجام اقدامات اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به طور قطع مهم و مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: روند انتقال کارگاه‌های ضایعاتی با مشکلات عملیاتی و اجرایی مواجه است و نیاز به اقدام قاطع و برخورد لازم از سوی متولیان امر دارد.

قویدل بیان داشت: در مساله سرقت بیشتر چالش‌های موجود در خصوص اتباع بیگانه مجرم، معتادین متجاهر و کارگاه‌های ضایعاتی است که علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته اما مسائل هنوز به صورت کامل رفع نشده است و نیازمند پیگیری است.

معاون قضائی دادگستری استان کرمان بیان داشت: تقسیم کار اصلی سه موضوع مذکور در شورای پیشگیری از وقوع جرم مشخص و ابلاغ شده است و وظایف سازمان‌ها و نهادها بر اساس دستورالعمل شورای امنیت کشور مجدداً ابلاغ خواهد شد.

قویدل، به اقدامات کمیته پیشگیری از سرقت و بازدیدهای میدانی صورت گرفته در ۵ شهرستان استان اشاره کرد و گفت: در مجموع از ابتدای سال تاکنون ۷ درصد سرقت در استان کاهش یافته است.