کرمان_مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان علائم افراد مبتلا به بیماری سل در استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سعید صحبتی، صبح دوشنبه به مناسبت روز ملی مبارزه با سل گفت: بیماری سل توسط باکتری (Mycobacterium tuberculosis) ایجاد می‌شود و معمولاً ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به سل ریه می‌توانند از طریق سرفه، عطسه و یا ترشحات حلقی، بیماری را از طریق ذرات هوا منتقل نمایند و تنها با ورود چند عدد میکروب به ریه‌های فرد سالم، آن شخص می‌تواند آلوده شود.

وی افزود: سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان به سل مبتلا می‌شوند و علیرغم اینکه سل یک بیماری قابل پیشگیری و قابل درمان است، سالانه ۱.۵ میلیون نفر بر اثر سل جان خود را از دست می‌دهند که این بیماری را به اولین قاتل عفونی جهان تبدیل کرده است.

دکتر سعید صحبتی افزود: اکثر افرادی که به سل مبتلا می‌شوند در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، اما سل در سراسر جهان وجود دارد و حدود نیمی از افراد مبتلا به سل در ۸ کشور بنگلادش، چین، هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و آفریقای جنوبی هستند.

وی بیان کرد: تخمین زده می‌شود که حدود یک چهارم جمعیت جهان به باکتری سل آلوده شده باشند، اما اکثر مردم به بیماری سل مبتلا نمی‌شوند. کسانی که به باکتری آلوده هستند اما هنوز به این بیماری مبتلا نشده‌اند، نمی‌توانند آن را منتقل کنند.

وی با بیان اینکه افراد آلوده به باکتری سل در طول زندگی خود به احتمال ۵ تا ۱۰ درصد در معرض خطر ابتلاء به سل هستند، گفت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افرادی که مبتلا به HIV، سو تغذیه یا دیابت هستند، یا افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند و همچنین افراد در معرض سو تغذیه و افرادی که سابقه زندان داشته‌اند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلاء به بیماری هستند.

دکتر صحبتی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در راستای پیشگیری از بیماری سل گفت: در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان، طی سالیان متمادی غربالگری بیماری سل علاوه بر جمعیت در معرض خطر ایرانی به صورت فعال و مستمر در اتباع غیرایرانی نیز انجام می‌شود و در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ هزار نفر از جمعیت اتباع غیرایرانی بررسی و موارد مبتلا به سل شناسایی شده و تحت درمان و پیگیری قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص و درمان بیماری سل رایگان است، تاکید کرد: افراد با سرفه بیشتر از دو هفته و یا سرفه کمتر از یک هفته همراه با بیماری زمینه‌ای (سلیکوزیس، نقص ایمنی، دیابت، ابتلاء قبلی به سل و یا سرفه همراه با خلط خونی و…) حتماً جهت بررسی از نظر احتمال ابتلاء به سل، به مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل زندگی خود مراجعه نمایند.