قم- شهر مقدس قم در سالروز رحلت شهادت گونه دخت موسی بن جعفر(ع) حضرت فاطمه معصومه (س) غرق در عزا و ماتم است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) از ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه دسته عزاداری خادمان حرم مطهر با تجمع در بیت النور محل عبادت حضرت معصومه (س) به سمت حرم بانوی کرامت عزاداری کردند.

در این مراسم شماری از خادمان رسمی و افتخاری آستان مقدس حضرت معصومه (س) و همچنین خادمان آستان قدس رضوی و مسجد مقدس حضور داشتند.

دسته عزای خادمان پس از عبور از خیابان ۴۵ متری عمار یاسر و چهارراه بازار به سمت میدان آستانه حرکت کردند و در نهایت در صحن امام رضا (ع) تجمع کرده و با مداحی حاج سید مهدی میرداماد به عزاداری مشغول شدند.

خادمان افتخاری حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز در این مراسم سالمندان را با ویلچر تا حرم مطهر همراهی کردند.

حضور بانوان عزادار در این مراسم نیز چشمگیر بود و بسیاری از خانم‌های نیز فرزندان خود را در این مراسم به همراه خود آورده بودند.

در پایان این مراسم نیز اجتماع کنندگان در صحن امام رضا (ع) علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند و از خداوند نابودی این رژیم صهیونیستی را درخواست کردند.

آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز با استقرار در ایوان آئینه به خادمان و زائران خوش اومد گفت و از آنان استقبال کرد.

از روزهای گذشته صحن و سرای بانوی کرامت و خیابان‌های اطراف حرم مطهر با پرچم‌های مشکی سیاهپوش شد و پرچم عزا نیز عصر دیروز بر فراز گنبد نورانی کریمه اهل بیت (ع) به اهتزاز درآمد.

بیش از ۸۰ موکب عراقی و ایرانی نیز در ایام شهادت حضرت معصومه (س) خود را به شهر مقدس قم رساندند و در خیابان‌های اطراف حرم مطهر به خصوص در میدان آستانه با برپایی موکب از زائران و عزاداران پذیرایی می‌کنند.

موکب‌های برای نخستین بار با تشکیل ستاد مردمی خادمان ملیکه ایران به صورت تجمعی خدمات پذیرایی خود را در ایام شهادت بانوی کرامت ارائه کردند.

۱۲ غرفه فرهنگی نیز از سوی نهادهای فرهنگی قم در میدان آستانه برپا شده و خدمات فرهنگی به خصوص برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهند.

هیأت‌های مذهبی قم نیز از شب شهادت حضرت معصومه (س) با برپایی مراسم‌های عزاداری در سوگ بنت موسی بن جعفر (ع) بر سر و سینه زدند و در مسجد اعظم نیز مراسم عزاداری و روضه برپا بود.

دسته‌های عزاداری از شهرهای مختلف کشور و همچنین روستاهای اطراف قم نیز از صبح امروز در قالب درسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س) عزاداری و عرض ارادت کردند.

در شب گذشته نیز مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) با حضور گسترده زائران و مجاوران تا پاسی از شب در حرم اخت الرضا (ع) برگزار شد.

شماری از زائران عراقی به خصوص اهالی نجف و کربلا نیز به حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشرف شدند و در صحن امام رضا (ع) عزاداری کردند.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع تقلید نیز به مناسبت شهادت حضرت معصومه (س) از صبح امروز برگزار شد و خطبا در خصوص شخصیت این بانوی بزرگ اسلام به ایراد سخن پرداختند.

تعدادی از نانوایی‌های سطح شهر نیز به مناسبت شهادت اخت الرضا علیه‌السلام به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم نان صلواتی ارائه کردند.

بسیاری از برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از شبکه‌های ملی و استانی پخش زنده شد و ویژه برنامه‌هایی نیز در صحن مطهر بانوی کرامت به روی آنتن تلویزیون رفت.

مراسم چهارپایه خوانی نیز در شب شهادت بانوی کرامت با مداحی سید رضا نریمانی و مهدی رسولی با حضور هزاران نفر از زائران و عزاداران در صحن حضرت صاحب الزمان (عج) حرم مطهر برگزار شد.

هیأت‌های مذهبی نیز با برپایی دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی همچنان در حال ورود به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها هستند.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در نخستین روز ماه ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد.

آن حضرت در سنین کودکی پدر بزرگوار خود حضرت امام موسی کاظم علیه السلام را از دست داد و پس از آن تحت تربیت امام رضا علیه السلام قرار گرفت.

در سال ۲۰۰ هجری قمری امام رضا علیه السلام در پی اصرار و تهدید مأمون عباسی به مرو و خراسان عزیمت کردند.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نیز یک سال پس از این عزیمت برای دیدار با برادر راهی ایران و خراسان شدند.

مخالفان اهل بیت علیهم السلام که از سوی حکومت مأموریت داشتند با کاروان آن حضرت در مسیر ساوه درگیر می‌شوند و در این حادثه همه مردان همراه کاروان بانوی کرامت به شهادت می رسند و بنا بر نقلی حضرت معصومه سلام الله علیها نیز مسموم و بیمار می‌شوند.

شرایط بیماری حضرت معصومه سلام الله علیها به گونه‌ای بود که امکان ادامه مسیر به سمت خراسان را نداشتند و به همین دلیل دستور دادند که او را به شهر قم ببرند.

بزرگان شهر قم به سرپرستی موسی بن خزرج که بزرگ خاندان اشعری بود به استقبال دخت موسی بن جعفر علیه السلام رفتند و آن حضرت را به مکانی که امروز به بیت النور معروف است می‌برند و آن حضرت در طول ۱۷ روز اقامت در این شهر در این مکان استقرار داشت.

در نهایت آن حضرت در روز دهم و به نقلی در روز دوازدهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری چشم از جهان فرو بستند.