رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: انجمن‌های دوستی دو کشور پل تقویت دوستی دو ملت هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین که در رأس هیأتی از اعضای هیئت مدیره و رؤسای کمیته این انجمن برای شرکت در پانزدهمین نشست مشترک سالانه انجمن‌های دوستی ایران و چین به پکن سفر کرده است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شینهوا تاکید کرد: این دو انجمن، پل‌های تقویت دوستی دو ملت ایران و چین هستند.

بروجردی در بخشی از این مصاحبه درباره روابط دوجانبه گفت: ایران و چین از روابط خوب و دیرینه‌ای برخوردارند که قدمت آن به جاده ابریشم باستانی باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، روابط دوجانبه به طور پیوسته رشد کرده، خواستار تلاش‌های هماهنگ هر دو طرف برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه شد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: این انجمن متعهد به تسهیل تبادلات و همکاری‌های میان دو کشور از جمله در زمینه‌های مربوط به شهرهای خواهر خوانده و کشف زمینه‌های جدید همکاری مانند هوش مصنوعی، راه آهن سریع‌السیر، خودروهای برقی و انتقال فناوری کشاورزی است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت که تقویت گردشگری، تقویت همکاری‌های علمی و فناوری و ارتقای مبادلات دانشگاهی و دانشجویی بین دو کشور از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های این انجمن است.

بروجردی همچنین روند توسعه و پیشرفت سریع چین را قابل تحسین دانست و گفت که سرعت و میزان توسعه چین در طول ۷۵ سال گذشته پس از تأسیس جمهوری خلق چین یک «موفقیت شگفت‌انگیز» است.

وی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی چین در چهار دهه گذشته نزدیک به ۶۰ برابر رشد کرده است، نسبت به ادامه پیشرفت و رفاه دولت چین و مردم آن ابراز خوش بینی کرد.

بروجردی گفت: این یک تحول منحصر به فرد است به ویژه که دولت چین باید جمعیت بیش از یک میلیارد نفر را مدیریت کند و در عین حال برای سرعت بخشیدن به روند توسعه کشور تلاش کند.

هوش مصنوعی یکی از زمینه‌های مهم همکاری ایران و چین است

رئیس انجمن دوستی ایران و چین همچنین در این سفر از منطقه آزاد تجاری شن جن در جنوب چین بازدید کرد.

بروجردی در سفر به شهر شن جن، با مدیران شرکت‌های متخصص در حوزه هوش مصنوعی دیدار و تبادل نظر کرد. در این دیدار، شرکت‌های چینی برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی در حوزه فعالیت‌های مرتبط ابراز علاقمندی کردند.

مدیران و مسئولان شرکت‌های چینی ملاقات کننده با رئیس و اعضای هیأت مدیره انجمن دوستی ایران و چین تاکید کردند که بهره‌گیری از هوش مصنوعی در همه زمینه‌ها در چین با سرعت رو به رشد و گسترش است.

بروجردی در این بازدید و گفتگو با مسئولان و مدیران شرکت‌های چینی تاکید کرد که همکاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین در همه زمینه‌ها درحال‌توسعه است و هوش مصنوعی نیز یکی از زمینه‌های مهم این همکاری‌ها است.