ساری - نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به تولید حدود هشت میلیون تن محصولات کشاورزی، نبود صنایع تبدیلی را از چالش های فراروی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی دوشنبه شب در جمع اعضای هیأت اندیشه‌ورز سند جامع علمی استان که با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور برگزار شد، اظهار کرد: باید طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله رتبه اول منطقه را داشته باشیم اما هنوز در پیچ و خم تهیه سند هستیم.

وی افزود: اگر همان ۱۴ سال قبل برش‌های استانی تهیه می‌شد خوب بود و الان سطح علمی و فناوری کشورمان در منطقه را بررسی کنید و ببینید چه وضعی داریم.

آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه اولویت‌های هر استان باید متناسب با مسائل همان استان باشد، گفت: قطب کشاورزی هستیم ولی مشکلات زیادی در این زمینه داریم درحالی که مقام معظم رهبری به‌خصوص از دانش‌بنیان شدن کشاورزی اسم بردند اما ما هنوز در الفبای کشاورزی ماندیم، هفت الی هشت میلیون تن تولیدات کشاورزی اما صنایع تبدیلی نداریم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه هنوز پول گندم کشاورزان را ندادند، یادآور شد: برای تهیه ماشین‌آلات، سوخت، کود و سم کشاورزی مافیا وجود دارد و واسطه‌ها و دلالان برای خود معرکه جدایی دارند وبر سر تولیدات کشاورزی در فصل برداشت می‌زنند دو ماه بعد قیمت به آسمان می‌رود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما هنوز زمین را به بازار، صنعت و دانش وصل نکردیم، ادامه داد: ما الگوی کشت متناسب نداریم و هنوز در زه‌کشی زمین‌ها مشکل داریم و منابع طبیعی با کشاورزان مشکل دارد.

امام جمعه ساری همچنین گفت: در مسئله جنگل هیرکانی با قدمت میلیونی، از یک طرف قاچاقچیان، ویلاسازان، املاک‌فروشان و غیره از داخل منابع طبیعی و بیرون مشکل داریم و در حوزه پسماند زمین‌های به این قشنگی و با ارزشی داریم و هنوز یک زباله‌سوزی که منسوخ شده را نداریم در حالی که الان باید آن را به‌عنوان طلای کثیف بخرند.

دامداری صرفه ندارد / صنعت پنبه و نساجی را زمین زدند

این مسئول اضافه کرد: در حوزه دامداری که شغل بومی و اصلی مناطق کوهستانی مازندران بود صرفه ندارد زیرا تأمین علوفه گران است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت پنبه و نساجی مازندران را زمین زدند برای اینکه راه برای واردات باز شود، الان پوشاک و البسه ترک بازار مازندران را گرفته در حالی که چیت‌سازی بهشهر یک برند بود و صنعت چای را عمداً زمین زدند تا سوژه‌ای برای واردات شود و برنج را هم همین کار را می‌کنند.

آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد: در حوزه زیرساخت صادرات بسیار مشکل داریم، روسیه تقاضا زیاد دارد و می‌گویند هر چه دارید می خریم اما باند واردات نمی‌گذارند که زیرساخت ارتباط ما با روسیه که همسایه است جان بگیرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: مشکل پایین بودن نرخ ازدواج و زاد و ولد، عدم عملگرایی در ارائه مشوق‌ها، مشکل فرهنگی و … در استان وجود دارد که نیاز به برش استانی دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در طرح توسعه فرهنگ هفت کلان‌مسئله تهیه شده که باید دنبالش برویم و هیأت اندیشه‌ورز و اتاق فکر باید مشکلات را حل کند و ابر چالش ما الگوی مصرف است، ما بسیار غلط مصرف و اسراف‌کار هستیم هم در زمینه سوخت و غذا، یک‌سوم مواد در استان دورریز است که تا حدودی به مسئله فرهنگ مربوط می‌شود.