یکی از پژوهشگران و ناشران موسیقی از انتشار کتاب «علی نقی وزیری و تاثیر او بر موسیقی و آموزش موسیقی در ایران» به نویسندگی مجتبی خوش ضمیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهاب منا ناشر، پژوهشگر و مدرس حوزه موسیقی ایرانی از انتشار کتاب «علی نقی وزیری و تاثیر او بر موسیقی و آموزش موسیقی در ایران» به نویسندگی مجتبی خوش ضمیر و ترجمه امیرحسین رحمتی توسط نشر «خنیاگر» خبر داد.

وی درباره این کتاب نوشت:

علی‌نقی وزیری یکی از نقاط عطف نادری است که تاریخ‌نگاران موسیقی او را با عبارات «قبل» و «بعد» توصیف می‌کنند. در «فرهنگ موسیقی و موسیقی‌دانان گروو» از علی‌نقی وزیری به‌عنوان مهم‌ترین مؤلف موسیقی ایرانی در اوایل قرن بیستم نام برده شده و می‌توان گفت مدرن‌سازی موسیقی ایرانی و آموزش موسیقی بخش چشمگیری از پیشرفت خود را مدیون کوشش وزیری است.

کتاب حاضر ترجمه فارسی رساله دکترای مجتبی خوش‌ضمیر در رشته آموزش موسیقی از دانشگاه ایلینوی است که در سال ۱۳۵۷ درباره استاد علی‌نقی وزیری و تأثیر او بر موسیقی و آموزش موسیقی در ایران نگاشته شده است.

این پژوهش می‌کوشد تا با «بررسی وضعیت آموزش و آموزش موسیقی در ایران از سال ۱۱۸۶ تا ۱۳۰۲ (تا پیش از تأسیس مدرسه موسیقی وزیری)»، «زندگی و کار علی‌نقی وزیری به‌عنوان یک نظامی و هنرجوی موسیقی و در ادامه به‌عنوان یک موسیقی‌دان، معلم موسیقی و مدیر»، «نگرش وزیری نسبت به موسیقی و آموزش موسیقی»، «تأثیر وزیری بر موسیقی و آموزش موسیقی در ایران به‌عنوان مدیر، معلم، آهنگساز، نظریه‌پرداز، نوازنده، توسعه‌دهنده سازهای ایرانی و تکنیک‌های نوازندگی، نویسنده و مترجم»، و سرانجام «تأثیر او در نظر و عمل موسیقی و آموزش موسیقی در ایران از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۲۹» دیدگاه جامع‌الاطرافی از شخصیت و خدمات موسیقایی او به‌دست دهد.

مؤلف در انجام این پژوهش، علاوه بر مطالعه کتابخانه‌ای و گردآوری اسناد، به پژوهش میدانی و مصاحبه با شخص علی‌نقی وزیری، خویشاوندان، شاگردان و همکاران او نشسته و مطالب دست‌اول و بدیعی را درباره وی گردآورده و تجزیه‌ و تحلیل کرده است.