وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که در واکنش به اقدام دولت هند، دستور اخراج سفیر و ۶ دیپلمات ارشد هندی را صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در رابطه با تحقیقات مربوط به ترور «هاردیپ سینگ نیجار» شهروند کانادایی و رهبر جدایی‌طلبان «سیک» ۶ دیپلمات ارشد و مقامات کنسولگری هند در این کشور را «عنصر نامطلوب» تشخیص داده و دستور اخراج آنها از خاک کانادا صادر شده است.

در این بیانیه آمده است که «کانادا مجبور به اخراج دیپلمات‌های هندی شد، زیرا گفت‌وگوها با دهلی‌نو از جمله نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، هیچ نتیجه‌ای نداشت.»

در مقابل وزارت خارجه هند نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «ما به تعهد دولت کنونی کانادا برای حفظ تآمین امنیت دیپلمات‌هایمان اعتماد نداریم. بنابراین دولت هند تصمیم گرفته که سفیر و دیگر دیپلمات‌ها و مقامات هدف قرار گرفته شده را از کانادا خارج کند.»

این اقدام دولت کانادا پس از آن صورت گرفت که دولت هند روز دوشنبه دستور اخراج سفیر و دیپلمات‌های ارشد کانادا از دهلی‌نو را صادر کرد.

تنش دیپلماتیک بین هند و کانادا از آنجایی شروع شد که شهریور پارسال، مقامات کانادایی اعلام کردند که اطلاعات موثقی در اختیار دارند که نشان می‌دهد عوامل دولت هند در قتل «هاردیپ سینگ نیجار»، شهروند کانادایی هندی تبار، رهبر جدایی طلب سیک هندی تبار در استان بریتیش کلمبیای کانادا دست دارند.

در همین ارتباط نیز، «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا گفت هرگونه دخالت دولت خارجی در قتل یک شهروند کانادایی نقض غیرقابل قبول حاکمیت ماست.

«هاردیپ سینگ نیجار»، شهروند کانادایی هندی تبار در خارج از معبد سیک ها در استان بریتیش کلمبیا، در ۱۸ ژوئن به ضرب گلوله کشته شد و پس از قتل او کانادا دولت هند را متهم به دست داشتن در این ترور کرده است.

روزنامه تریبون هند گزارش داده است که نیجار از سرزمین سیک‌ها در قالب یک ایالت مستقل حمایت می‌کرد و در جولای ۲۰۲۰ توسط هند به عنوان تروریست معرفی شده بود.

نخست وزیر کانادا نیز در بیانیه‌ای به مجلس عوام این کشور گفت: «سازمان‌های امنیتی کانادا فعالانه ادعاهای موثق در مورد ارتباط احتمالی بین عوامل دولت هند و مرگ نیجار را دنبال می‌کنند و کانادا نگرانی عمیق خود را به مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی دولت هند اعلام کرده است.»

کانادا بالاترین جمعیت سیک ها را در خارج از ایالت زادگاهشان یعنی ایالت پنجاب در هند دارد و این کشور محل تظاهرات بسیاری علیه دولت هند بوده است. اعتراضاتی که دولت هند را خشمگین کرده است.

تقریباً ۱.۴ میلیون نفر از جمعیت ۴۰ میلیونی کانادا را شهروندان هندی تبار تشکیل می‌دهند. همچنین در سرشماری سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷۰ هزار نفر مذهب سیک را به عنوان دین خود اعلام کرده بودند.

هند و کانادا که در اوایل ۲۰۲۳ اعلام کرده بودند که می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۳ بر سر یک توافق تجاری به نتیجه برسند، اکنون مذاکرات درباره این توافق را متوقف کرده اند. کانادا جزئیات کمی درباره توقف مذاکرات ارائه کرد، در حالی که هند به تحولات سیاسی خاص درباره توقف این مذاکرات تجاری اشاره کرد.

بر اساس آمار کانادا، تجارت دوجانبه هند و کانادا در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۳.۷ میلیارد دلار کانادا از مجموع ۱.۵۲ تریلیون دلار کانادا بوده است.