رئیس مرکز تحقیقات راه ومسکن با بیان اینکه کاهش مصرف قیر در صنایع الزامی است، گفت: سالانه میانگین یک الی دو میلیارد دلار از محل صادرات قیر ارز وارد کشور می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز (سه‌شنبه ،۲۴ مهر) در نشست خبری شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با بیان اینکه کیفیت قیر و آسفالت بزرگترین مصرف کننده قیر و آسفالت بسیار مهم است، گفت: اهمیت کیفیت قیر و آسفالت بسیار مهم و استراتژیک است، بنابراین توجه به آن باید در اولویت قرار گیرد. بر همین اساس نیز برای اجرای آن برنامه‌های بسیاری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: برای دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر، نقشه بندی و ارزیابی شاخص برودتی با کمک بخش خصوصی و صنعت ۵۰ آزمایشگاه برای تولید کنندگان قیر راه اندازی کره‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تصریح کرد: قیر یک محصول ارز آور است؛ به گونه‌ای که سالانه یک الی دو میلیارد دلار از محل صادرات این محصول ارز وارد کشور می‌شود. همچنین سعی داریم با کمک سایر صنایع میزان مصرف قیر را کم کنیم و در بخش صادرات با استفاده از فناوری‌های روز دنیا رشد چشم گیر داشته باشیم.

حیدری با بیان اینکه توسعه شبکه‌های راهی کشور جزو اولویت‌های ما است، گفت: با توجه به آنکه ۳۰۰ هزار کیلومتر راه داریم، بنابراین راه‌های نگهداری از آن بسیار مهم و چالشی است در نتیجه بحث بهینه سازی هزینه‌ها، نگهداری و احداث با استفاده از فناوری‌های نوین در بخش قیر و آسفالت حائز اهمیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: در بحث اعتبارات با محدودیت مواجه هستیم؛ در نتیجه اگر همچنان در بخش احداث با رویکردهای سنتی جلو رویم در حوزه اعتبارت با چالش مواجه خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در قالب تفاهم نامه‌هایی که منعقد کرده‌ایم، سعی شده که عمر بهره برداری از پروژه‌های عمرانی را ۱۵ تا ۲۰ سال تضمین کنیم و این اقدام را از طریق بی او تی دنبال خواهیم کرد.