مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بر اساس برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سالیانه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های ناکارآمد شهری کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در هجدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت بر اهمیت و نقش قوانین ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، حمایت از احیا، به‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی در تحقق برنامه هفتم پیشرفت تاکید کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی با روش‌های کارآمد یکی از سیاست‌های کلی نظام در حوزه مسکن و شهرسازی به شمار می‌رود، افزود: منظور از روش‌های کارآمد این است که کار با هزینه و زمان کمتر و با کیفیت بالاتری انجام شود.

آئینی ادامه‌داد: در حوزه شهرسازی ۲ بند صریح شامل جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد شهری و نیز حفظ هویت تاریخی در توسعه موزون شهر و روستا با احیا و نوسازی بافت‌های تاریخی قدیمی وجود دارد.

وی تصریح کرد: قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۷، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ و قانون حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸، سه قانون مرتبط با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هستند و چگونگی تحقق اهداف بازآفرینی شهری در آن‌ها تشریح و ملزم شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به اشاره به اینکه روند نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب گرفته است اما باید چند برابر شود، تصریح‌کرد: بر اساس برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سالیانه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های ناکارآمد شهری کاهش یابد و بر این اساس از این پس خروج برخی محلات از بافت فرسوده را شاهد خواهیم بود.

آئینی خاطرنشان‌کرد: خروج از عنوان بافت فرسوده می‌تواند در قالب شهرستانی، محله‌ای و بلوکی باشد و انتظار بر این است در روزهای ۱۶ آذر و پنجم دی مصادف با سالروز زلزله بم و دهه فجر، جشن بازآفرینی محلات را داشته باشیم و از اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌خواهم سرمایه‌های راکد بازآفرینی را با اختیار تام و با هماهنگی قبلی زنده کرده و در راستای اهداف شرکت به کار گیرند.