نقطه ثقل سخنان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی، ضرورت حمایت و کمک‌رسانی به غزه و لبنان و آتش‌بس فوری در منطقه بود.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو با حضور هیئت پارلمانی ایران روز یکشنبه (۲۲ مهر ماه) آغاز به کار کرد. اتحادیه بین‌المجالس جهانی در نقش بازوی پارلمانی سازمان ملل متحد، سالانه دو اجلاس اصلی برگزار می‌کند که رؤسا و سایر نمایندگان پارلمان‌های جهان در آن به تبادل نظر و تصویب قطعنامه می‌پردازند.

این دوره از اجلاس IPU با موضوع گفتگوی عمومی مجمع «استفاده از علم، فناوری و نوآوری (STI) برای آینده‌ای مسالمت‌آمیزتر و پایدارتر» انتخاب شده است و در این اجلاس تمام نهادهای قانونی IPU، از جمله شورای بین‌المجالس، مجمع، کمیته‌های چهارگانه دائمی، سمینارهای نمایندگان جوان و زن تشکیل جلسه دادند.

هیئت نمایندگی کشورمان از مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور منوچهر متکی، امیرحسین ثابتی، علی‌اصغر باقرزاده، محمود نبویان، انویه شارلی تکیه، محمدمهدی شهریاری و الهام آزاد در این اجلاس شرکت کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی که قبل از حضور در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی، به بیروت سفر کرده بود، برنامه اصلی خود در ژنو را رساندن صدای مظلومیت و ایستادگی ملت لبنان در برابر صهیونیست‌ها عنوان کرد.

لزوم قطع هر نوع همکاری با رژیم صهیونیستی

محمدباقر قالیباف در نشست فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC)، درباره مظلومیت مردم فلسطین و لبنان سخن گفت و تاکید کرد: «رژیم جعلی اسرائیل، همه ظاهرسازی‌ها را کنار زده و بی محابا در حال جنایت علیه مسلمانان است؛ این اتفاقی نیست که فقط در غزه یا لبنان بیفتد. رژیم غاصب اسرائیل برنامه‌ای بزرگ برای تکرار این جنایات در سراسر قلمرو اسلامی دارد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «اسرائیل می‌خواهد همه زیرساخت‌های منطقه را کنترل کند و اگر موفق نشد آنها را منهدم کند. در چنین شرایطی وحدت و کنار هم ایستادن یک الزام امنیتی برای همه ماست. دشمن صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت تاریخ منحوس خود قرار دارد. کافی است شجاع باشیم و پشت یکدیگر بایستیم. آنگاه توهمی به نام صهیونیسم جنایتکار برای همیشه پایان خواهد یافت.»‌

وی خواستار توقف دشمن صهیونیستی شد و گفت: «ما نیازمند قطع هر نوع همکاری، کمک و گفتگو با رژیم و متوقف کردن هر نوع پروژه سیاسی و اقتصادی هستیم که اسرائیل را یاری کند.»

رژیم صهیونیستی اجازه ارسال کمک به لبنان را نمی‌دهد

در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی، دیدارهای دوجانبه یا چندجانبه بین مقامات حاضر در این اجلاس انجام شد؛ در همین راستا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و صقر غباش، رئیس مجلس امارات متحده عربی با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

قالیباف در این دیدار تاکید کرد: «امروز مردم لبنان شامل مسلمانان اعم از شیعیان و اهل تسنن، مسیحیان و یهودیان بیش از هر زمان دیگری نیازمند یاری هستند. در حالی شاهد وقوع جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان هستیم که این رژیم اجازه پرواز برای ارسال کمک به لبنان را نیز نمی‌دهد و این رفتاری کاملاً وحشیانه و غیرانسانی است لذا همه ما کشورهای منطقه در این خصوص وظیفه داریم.»

قطعنامه‌ای علیه اسرائیل در نشست IPU صادر شود

محمدباقر قالیباف در ادامه با تولیا اکسون، رئیس دوره‌ای و تانزانیایی اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) دیدار کرد و در این دیدار، خواستار اعلام موضع روشن و شفافی از سوی اعضای IPU در ارتباط با نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شد.

وی افزود: باید در این زمان درباره موضوع فلسطین صحبت کرده و در نهایت به سمت تصویب یک قطعنامه برویم. امروز هماهنگی خوبی میان کشورهای عربی، اسلامی و آسیایی برقرار شده، از این رو با هماهنگی شما می‌توان به سمت تصویب این قطعنامه در نشست این اجلاس برویم.

پارلمان‌های اسلامی برای پایان جنایت‌ها رژیم صهیونیستی تلاش کنند

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با ابراهیم بوغالی، رئیس مجلس ملی نمایندگان الجزایر نیز به آواره شدن مردم فلسطین و لبنان اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا در جلسه اصلی IPU بیانیه‌ای اثرگذار علیه رژیم صهیونیستی به تصویب برسانیم تا کشورها به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش علیه این رژیم متحد شوند و به اسرائیل بیش از پیش فشار بیاورند.

وی تاکید کرد: لازم است ما پارلمان‌های اسلامی تلاش کنیم تا برای پایان این جنایت‌ها به رژیم صهیونیستی و آمریکا فشار سیاسی وارد کنیم.

اجازه ندهیم پای کشورهای خارجی به منطقه باز شود

علاوه بر این، قالیباف در دیدار صاحبه غفاروا، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان، گفت: ما باید با دید یک موضوع انسانی به فلسطین کمک کنیم. همچنین باید تلاش کنیم تا کمک‌های مردمی از طریق هلال احمر یا سایر سازمان‌های بین‌المللی به لبنان ارسال شود.

وی خواستار پیگیری برای برگزاری اولین نشست ۳+۳ برای حل موضوعات منطقه شد و اظهار کرد: ما نباید اجازه دهیم منطقه محل منازعه قدرت‌های بزرگ شود، از این رو باید این موضوع را با قدرت پیش ببریم و اجازه ندهیم پای کشورهای خارجی از جمله آمریکا، اروپا و ناتو به منطقه باز شود.

من صدای مردم مظلوم و مقتدر لبنان هستم

محمدباقر قالیباف عصر روز دوشنبه (۲۳ مهر ماه) در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) نیز سخنرانی داشت و در ابتدا تاکید کرد: من صدای مردم مظلوم و مقتدر لبنان هستم؛ مردمی که مظلومانه هر لحظه منتظر حمله ناجوانمردانه جنگنده‌های آمریکایی هستند اما مقتدرانه و با اراده‌ای تاریخی در شکست دادن بزرگترین دشمن انسانیت تردید به خود راه نداده‌اند. حزب الله زنده است و از سوی مردم لبنان حمایت می‌شود. ایران از هر آتش بسی که دولت، مجلس و مقاومت لبنان موافقت کنند، حمایت می‌کند.

وی در ادامه به جنایات اسرائیل اشاره کرد و گفت: ما با رژیمی روبرو هستیم که از زنده سوزاندن مردم غیرنظامی در اردوگاه آوارگان ابایی ندارد و می‌توان آن را آموزگار همه قاتلان تاریخ خواند. این رژیم در حال تبدیل کردن جنایت به یک عرف در روابط خود با دیگر کشورها است. تداوم رفتارهای تیم فعلی در رژیم صهیونیستی منجر به شعله‌ور شدن منطقه و آغاز بحران‌های نظامی و امنیتی بی پایان خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما به کشورهای حامی این رژیم جنایتکار توصیه می‌کنیم قبل از اینکه برای همه از جمله آنها دیر شود، کمک‌های نظامی، اقتصادی، اطلاعاتی، سیاسی و رسانه‌ای به اسرائیل را پایان دهند و او را مجبور به پذیرش آتش بس پایدار کنند.

کشورهای اسلامی از مردم لبنان و فلسطین پشتیبانی کنند

اهم صحبت‌های محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه نیز محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و لبنان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: امروز کشورها به ویژه کشورهای اسلامی باید در سطوح سیاسی و مردمی با یکدیگر همکاری کنند و پشتیبانی کافی از مردم لبنان و فلسطین داشته باشند. باید ارسال کمک‌ها به لبنان در اولویت کشورها باشد، چرا که مردم جنوب لبنان نیازمند شکل‌گیری مسیری برای دریافت کمک در حوزه اقلام اساسی هستند.

جنایات صهیونیست‌ها ارزش نظامی ندارد

همچنین قالیباف در دیدار حسن المندلاوی، رئیس موقت مجلس عراق، گفت: دکترین نظامی اسرائیل از زمان عملیات طوفان الاقصی فرو ریخته و فلسفه بقای رژیم صهیونیستی زیر سوال رفته است. از زمان عملیات طوفان الاقصی تاکنون جنگ شدت یافته اما اسرائیل نتوانسته به هیچکدام از اهداف خود دست یابد.

وی تاکید کرد: صهیونیست‌ها در این مدت کاری انجام دادند که هیچ ارزش نظامی ندارد و تنها یک جنایت به تمام معنا است و آن هدف قرار دادن گروه‌های مردمی و ترور دسته‌جمعی مردم با سلاح‌های آمریکایی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار هم خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان شد و گفت: ما باید به مردم جنوب لبنان به ویژه جمع زیادی که در حال حاضر آواره هستند، کمک کنیم و اقلام اساسی به آنها برسانیم. در جریان سفری که به بیروت داشتم متوجه شرایط بسیار سخت آنها شدم و این وظیفه ما و همه کشورهای اسلامی را سخت‌تر می‌کند.

ایران خواستار اخراج اسرائیل از اتحادیه بین‌المجالس جهانی شد

عصر روز دوشنبه (۲۳ مهر ماه)، هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU)، در هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی سالن نشست را ترک کرده و خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از اجلاس شدند.

همچنین کشورهای الجزایر، اردن، تونس و ترکیه و پارلمان عربی نیز این سالن را به نشانه اعتراض ترک کردند.

در همین حال پس از پایان نطق نماینده رژیم صهیونیستی و در پاسخ به ادعاها و اظهارات واهی نماینده این رژیم، منوچهر متکی رئیس شورای اجرایی بین المجالس مجلس شورای اسلامی در سخنان کوتاهی، خواستار اخراج این رژیم از نشست بین المجالس جهانی شد و گفت: با جنایاتی که در لبنان و فلسطین شاهد هستیم، نباید به هیئت رژیم صهیونیستی وقت صحبت داده شود و آن‌ها باید از IPU اخراج شوند.

متکی افزود: تروریست‌های اسرائیلی را از این اجلاس بیرون کنید و ان‌شاءالله پس از پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی، باید سران این رژیم و فرماندهان نظامی و خلبانان کودک‌کش را در دادگاه نورنبرگ محاکمه و مجازات کنند.

ما از آتش بس و صلح پایدار حمایت می‌کنیم

قالیباف در دیدار رئیس مجلس زیمبابوه، گفت: شرایط این روزهای منطقه به ویژه غزه و بیروت بحرانی‌تر از گذشته است. امروز شاهدیم جنایات رژیم صهیونیستی به جایی رسیده که زنان و کودکان آواره را که در چادرها به سر می‌بردند، به راحتی و زنده زنده در آتش می‌سوزاند، لذا دولت‌ها، پارلمان‌ها و ملت‌ها باید بیش از پیش تلاش کنند تا در برابر جنایت‌های سبوعانه رژیم صهیونیستی ایستاده و از همه ظرفیت‌های بین‌المللی برای برقراری آتش بس پایدار استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از آتش بس و صلح پایدار حمایت می‌کنیم، گفت: ما از هر تصمیمی که دولت و ملت لبنان و جبهه مقاومت در این کشور بگیرند، حمایت خواهیم کرد.

علاوه بر رئیس مجلس، دیگر نمایندگان مجلس ایران در IPU نیز در جلسات و سخنرانی‌های خود، محور اصلی را روی حمایت از مردم فلسطین و لبنان گذاشتند و خواستار ایستادگی جهانیان در برابر رژیم غاصب و تا بن دندان مسلح صهیونیستی شدند.

رژیم صهیونیستی از عضویت در IPU اخراج شود

در همین راستا حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، در سخنرانی خود در کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌المللی IPU، ابتدا بر این نکته تاکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز و در راستای کلیه حقوق مشروع ذیل معاهده NPT است.

عضو مجلس شورای اسلامی در اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ادامه، گفت: رژیم اسرائیل برای تسلط بر منابع طبیعی منطقه غرب آسیا، با بهره‌گیری از کمک‌های بی‌شائبه بازیگران مسئولیت‌ناپذیر مانند ایالات متحده آمریکا، ماشین کشتار بی‌وقفه خود را در سرزمین‌های فلسطین اشغالی و لبنان به کار گرفته تا اثری از زندگی و شرایط حیات انسانی در این منطقه مهم جهان باقی نماند.

وی با بیان اینکه این رژیم اشغالگر با جنایت علیه بشریت در فلسطین و لبنان درصدد است تا سرزمین‌های منطقه را از ساکنان بومی آن پاکسازی کند، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود به عنوان اولین اقدام عملی، رژیم اسرائیل که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری محاکمه شده، از عضویت در IPU اخراج و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود.

استفاده از سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای کشتار زنان و دختران

همچنین الهام آزاد در سی و هشتمین نشست مجمع زنان اتحادیه بین‌المجالس جهانی با موضوع «ارتقا و حفظ حقوق زنان و دختران و صلح پایدار و تأمین عدالت با تاکید بر هوش مصنوعی»، گفت: در شرایطی که ما از مشارکت بیشتر زنان در هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، رژیم اشغالگر و نسل کش اسرائیل، از سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای کشتار زنان و دختران استفاده می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در قوی‌ترین لحن این رفتارها را محکوم می‌کند و از سایر کشورها نیز می‌خواهد این محکومیت را انجام دهند؛ جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیاری برای موضوع حقوق زنان و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای زنان و دختران قائل است.

همچنین الهام آزاد در نشست «مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین‌المجالس جهانی»، توقف هر چه سریع‌تر ماشین ویرانگر جنگی رژیم صهیونیستی اسرائیل، ایجاد آتش بس فوری و مؤثر، جبران غرامت برای قربانیان و پایان اشغال‌گری برای برقراری آرامش در منطقه را نیازی فوری دانست.

به این ترتیب و همان طور که رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که پیام مظلومیت مردم غزه و لبنان را به ژنو خواهد برد، هیئت پارلمانی ایران توانست به خوبی از ظرفیت اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی برای حمایت از غزه و لبنان استفاده کند و نمایندگان ایران در این اجلاس به واقع صدای ملل مظلوم منطقه بودند و از سوی دیگر، با واکاوی جنایات و وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی، این رژیم را بی‌آبروتر از قبل کردند.